Środki na dofinansowanie pochodzą z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020.

"Pozyskanie środków na budowę autobusu z zewnętrznym źródłem napędu to znakomita wiadomość dla Autosanu. Umożliwi to zaprojektowanie autobusu gwarantującego nie tylko większy zasięg i pojemność, ale również bezpieczeństwo pasażerów. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że poprzez sanocką spółkę Polska Grupa Zbrojeniowa zwiększa swoje kompetencje w segmencie elektromobilności" - powiedział dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju Technologicznego PGZ Robert Kudelski, cytowany w komunikacie.

Projekt autobusu z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym przewiduje budowę autobusu elektrycznego klasy I ze źródłem energii wydzielonym poza pierwotny obrys autobusu. Zastosowanie takiego rozwiązania umożliwi szybką wymianę magazynu energii i wyeliminuje problem długotrwałego ładowania, podano także.

"Poprzez budowę autobusu elektrycznego z zewnętrznym magazynem energii chcemy osiągnąć dwa cele. Po pierwsze, zdecydowanie zwiększyć zasięg autobusu, po drugie - obniżyć koszty eksploatacji poprzez ładowanie magazynu energii w godzinach, w których sieci energetyczne dysponują nadmiarem energii elektrycznej. Jednocześnie zwiększony zasięg i możliwość wymiany magazynu energii pozwolą na wykorzystanie autobusów elektrycznych nie tylko w przewozach miejskich, ale także lokalnych, regionalnych i krajowych. Dodatkowo powstanie również techniczna i organizacyjna możliwość oddzielenia w firmach przewozowych funkcji transportu pasażerów od funkcji zapewnienia energii dla autobusów elektrycznych. Liczymy, że nasz produkt przełamie dotychczasowe bariery rozwoju elektromobilności" - dodał prezes Autosanu Eugeniusz Szymonik, cytowany w komunikacie.

Reklama

Spółka Autosan uczestniczy również w organizowanym przez NCBR postępowaniu na opracowanie i dostawę innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego, które nie są wyposażone w silnik spalania wewnętrznego i spełniają wymogi dopuszczenia do ruchu drogowego oraz posiadają co najmniej dwie innowacje: wyposażenie w zestandaryzowane moduły bateryjne oraz styk umożliwiający sterowanie pojazdem w zakresie wszystkich funkcjonalności dostępnych z kabiny kierowcy. W skład konsorcjum wchodzą: Autosan (lider), Łukasiewicz - Instytut Elektrotechniki, Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Motoryzacji, Enika sp. z o.o. oraz Politechnika Warszawska, podano także.

Polska Grupa Zbrojeniowa to lider polskiego przemysłu i jeden z największych koncernów obronnych w Europie. Skupia ponad 60 spółek (branże: obronna, stoczniowa, nowych technologii), osiągając roczne przychody na poziomie 5 mld zł.

>>> Czytaj też: Tarcza antykryzysowa dla firm. MRPiPS: Wpłynęło już ponad 25 tys. wniosków o wsparcie