CBOS zaznacza, że korzystanie z usług bankowych przez internet czy też robienie zakupów w sieci nie zwiększa znacząco prawdopodobieństwa bycia okradzionym czy oszukanym. Natomiast częściej z tym zjawiskiem spotykają się osoby uczestniczące w forach dyskusyjnych, a także grające w gry on-line częściej niż inni użytkownicy serwisów.

Aż 35 proc. respondentów przez przypadek, nieświadomie lub przez celowe działanie innej osoby pobrało wirus, niebezpieczny program lub plik. Blisko 1/3 ankietowanych (30 proc.) deklarowało, że znalazło w internecie informacje, które okazały się nieprawdziwe. Niemal co czwarty (23 proc.) zaniedbał jakieś swoje obowiązki.

W dalszej kolejności respondenci wskazywali, że zostali przez kogoś obrażeni (13 proc.), przez przypadek lub czyjeś intencjonalne działanie trafili na strony, które były dla nich obraźliwe (6 proc.), poznali w internecie osobę, która podawała się za kogoś innego (7 proc.), ktoś niepowołany próbował uzyskać dostęp do ich konta mailowego (5 proc.), zostali oszukani (5 proc.) lub spotkali się z nieprawdziwymi informacjami na swój temat (3 proc.).

Wśród treści uznawanych za obraźliwe respondenci wskazywali głównie na strony pornograficzne, a także wypowiedzi innych użytkowników na stronach internetowych, forach, w komentarzach.

Reklama

Na pytanie, na czym polegało oszustwo, ankietowani twierdzili, że były to nieprawdziwe informacje o nabywanych produktach, nieotrzymanie zamówionego towaru, otrzymanie innego produktu niż zamawiany lub też produktu wadliwego. Nieliczni twierdzili, że zostali oszukani przez osoby posługujące się fałszywą tożsamością.

Z sondażu wynika, że 43 proc. respondentów nie zetknęło się z żadną negatywną sytuacją, 23 proc. - z jedną, 24 proc. z dwiema-trzema, a co dziesiąty - z czterema i więcej. Negatywne sytuacje znacznie częściej dotyczą osób młodych.

Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" przeprowadzono w dniach 28 maja-2 czerwca 2009 roku na reprezentatywnej próbie 1038 osób.