Hiszpańska firma IDOM zakończyła właśnie prace nad studium wykonalności inwestycji. – Ostatecznie linia Y będzie miała ok. 470 km długości. Koszt budowy całej linii wyniesie według wstępnych szacunków ok. 3 do 3,5 mld euro – mówi Jan Raczyński. Cały projekt wraz z taborem ma kosztować co najmniej 20 mld zł.

>>> Czytaj także: UEFA wymusza na Polsce modernizację kolei

Budowa 1 km trasy superszybkiego pociągu – według studium potrzeba na to 20 – 24 mln zł – będzie tańsza o kilkadziesiąt proc. niż 1 km autostrady. Wytyczenie 90-km trasy z Łodzi do Warszawy będzie kosztować 3,2 mld zł, czyli ok. 35 mln zł za 1 km. A to jedna z najtańszych autostrad budowanych w Polsce.

>>> Polecamy: Kolej wraca do łask. Szybkie pociągi wyrwą świat z kryzysu

Reklama
Zgodnie z rządowym planem Kolej Dużych Prędkości ma połączyć Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem przez Łódź w 2020 r. Linia biegnąca z Warszawy rozwidli się w kierunku stolic Wielkopolski i Dolnego Śląska w okolicach Ostrowa Wielopolskiego i Kalisza. Podróż z Warszawy do Wrocławia i Poznania ma trwać mniej niż 1 godz. 40 min.