Nowiutki iPad 3 z pewnością znów zwróci uwagę klientów, jak każdy nowy produkt wychodzący ze stajni Apple’a. – Początkowo z pewnością będzie zbyt drogi jak na kieszeń typowego Polaka, ale wraz z pojawianiem się atrakcyjnych ofert, głównie telekomów, zdobędzie swych amatorów – prognozuje Damian Godos, starszy analityk IDC Poland. A Maciej Piekarski, IT product manager w GfK Polonia, Retail and Technology – firmie zajmującej się badaniem rynku, podkreśla, że Apple przyzwyczaił już rynek, że średnio co pół roku wprowadza nową wersję urządzenia i w dużej mierze wyznacza trendy. – Inni producenci starają się prezentować własne nowości wcześniej, chcą być już gotowi do sprzedaży, gdy zainteresowanie tą kategorią rośnie – dodaje.
Według najnowszych szacunków IDC Poland w ubiegłym roku producenci sprzedali w Polsce 166 tys. tabletów. Jest to jednak sprzęt, który kupili dystrybutorzy, tacy jak sieci handlowe czy operatorzy komórkowi. Liczba tabletów, która trafiła do klientów, jest mniejsza – GfK Polonia szacuje ją na 90 – 100 tys. Obie firmy nie podają, jaki udział w rynku mieli poszczególni producenci. – W 2011 roku liderem był Apple ze stosunkowo niewielką przewagą nad Samsungiem – szacuje Damian Godos.
W tym roku obaj producenci ponownie stoczą walkę o pierwsze miejsce. Samsung liczy, że wyprzedzi Apple’a, z którym w ubiegłym roku minimalnie przegrał. W najbliższych dniach wprowadzi do sprzedaży kolejne urządzenie tej serii – 7-calowy Galaxy Tab Plus. Ma też duże szanse na zwiększenie sprzedaży dzięki modelowi Galaxy Tab 8.9 LTE obsługującemu najszybszy mobilny internet na świecie, który już pojawił się w ofercie sieci Plus i platformy satelitarnej Cyfrowy Polsat. Kolejnym uderzeniem będzie natomiast tablet Galaxy Note mający 10-calowy ekran i rysik do pisania, który producent pokazał w ubiegłym tygodniu na targach w Barcelonie. Nie wiadomo jeszcze, kiedy pojawi się w Polsce.
Reklama
Konkurenci będą jednak mocno deptać im po piętach. Do walki szykuje się Asus. Bartosz Jeziorański, szef polskiego oddziału firmy, twierdzi, że w ubiegłym roku sprzedał Polakom około 10 tys. swoich urządzeń, ale w tym roku ostrzy sobie zęby na więcej. – Chcemy osiągnąć 20 – 25 proc. udziału w rynku tabletów, którego wielkość szacujemy nawet na 300 tys. urządzeń – mówi. Dodaje, że firma będzie chciała osiągnąć ten wynik, wprowadzając na polski rynek 7-calowy tablet Eee Pad MeMO, który zaprezentowała na targach CES 2012 w Las Vegas, a także Eee Padfone, czyli połączenie tabletu ze smartfonem i zewnętrzną klawiaturą, oraz nowy model Transformer Pad 300 wyposażony w modem do obsługi internetu 4G.
Maciej Piekarski prognozuje sprzedaż w Polsce w 2012 r. na 250 – 300 tys. – Rosnący popyt jest wynikiem popularyzacji tabletów, dostrzegania ich wartości użytkowej nie tylko jako urządzeń o charakterze rozrywkowym, lecz także pełniących funkcje praktyczne. Z pewnością przyczyniły się do tego również lepsze oferty, szczególnie w sieciach komórkowych w czwartym kwartale 2011 r. – mówi Godos.
Analitycy podkreślają, że oprócz najdroższych urządzeń powodzeniem cieszą się marki z najtańszej półki, po 500 – 1000 zł. GfK Polonia szacuje ich udział w polskim rynku na kilka procent.
ikona lupy />
7 marca 2012 Tim Cook prezentuje nowy model iPada / Bloomberg / David Paul Morris