O planach Alstom Konstal poinformował podczas środowego spotkania prasowego w Chorzowie prezes spółki Radosław Banach.

Znane z produkcji tramwajów chorzowskie zakłady Konstal w 1997 r. stały się częścią francuskiej grupy Alstom. Rozszerzone od tego czasu zdolności technologiczne pozwalają na produkcję tramwajów, metra i pociągów regionalnych.

Jak zaznaczył w środę Banach, pod kątem planowanego wzrostu produkcji w zakładzie trwają inwestycje, m.in. dotyczące powierzchni produkcyjnych. "Zrealizowaliśmy już nową, bardzo nowoczesną halę o powierzchni prawie 8 tys. m kw. i bardzo dużych zdolnościach produkcyjnych wagonów różnego typu. Hala kosztowała ok. 10 mln zł" - wskazał prezes.

Rozbudowywana jest też lakiernia, która pozwoli podwoić zdolności produkcyjne. Koszt tej inwestycji to kwota rzędu 14 mln zł. Zakład dysponuje łącznie powierzchnią ok. 200 tys. m kw., z czego 60 tys. m kw. to powierzchnia pod dachem.

Reklama

"To pokazuje, że można tu realizować duże projekty. Pod względem zdolności produkcyjnych jesteśmy jednym z największych zakładów w grupie, jeśli chodzi o produkcję samych wagonów" - wskazał Banach.

Prócz nowych obiektów kubaturowych w zakładzie prowadzone są inwestycje pod kątem specyficznych projektów - dotyczące maszyn i oprzyrządowania. W kolejnych latach nakłady na dostosowanie infrastruktury do produkcji mają sięgać przeciętnie ok. 40-50 mln zł rocznie.

W ostatnim roku zatrudnienie w Alstom Konstal wzrosło o 300 osób, a 2011 r. zamknął się wielkością 520 osób. "W tej chwili mamy już prawie 800 pracowników. Do końca roku chcemy zatrudnić kolejnych 100-150 osób. Zbliżamy się do wielkości zatrudnienia 1 tys. osób - to poziom, który powinien utrzymać się w kolejnych dwóch latach" - wyjaśnił prezes.

Jednym z najważniejszych realizowanych w firmie projektów jest produkcja 21 sześciowagonowych pociągów Metropolis dla metra w Amsterdamie. Kontrakt powinien zostać wykonany do grudnia 2013 r. Równolegle powstają pociągi Metropolis dla Budapesztu (kontrakt na 22 składy pięciowagonowe i 15 czterowagonowych - do września 2013 r.).

Prócz tego w Chorzowie prowadzona jest tzw. produkcja komponentowa - m.in. podwozia, kabiny i pudła wagonowe - dla innych zakładów w grupie Alstom. Ostatnie kompleksowe pociągi tramwajowe wyprodukowano w Chorzowie w 2010 r. dla klienta z Istambułu (37 tramwajów typu Citadis NG).