– Zamierzamy zmniejszyć wartość sprzedawanych ubezpieczeń komunikacyjnych – zaznaczył Juergen Meisch, przewodniczący rady nadzorczej Gothaer TU SA oraz dyrektor finansowy grupy Gothaer w Niemczech.
– Jeszcze w 2010 r. stanowiły one 76 proc. ogólnego portfela, teraz już tylko 65 proc., a naszym celem jest ograniczenie tego udziału do około 50 proc. – dodaje.
Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezes Gothaer w Polsce, dodaje, że towarzystwo zamierza wyspecjalizować się w ubezpieczeniach energetycznych, zarówno dla dużych koncernów, jak i dla farm wiatrowych. Do końca czerwca 2013 r. z polis dla firm udało się towarzystwu zebrać ok. 1,5 mln zł składki.
Reklama
Także Paweł Boryczka, dyrektor departamentu ubezpieczeń komunikacyjnych Uniqa, deklaruje, że udział ubezpieczeń komunikacyjnych w jego firmie spada na rzecz ubezpieczeń majątkowych. – Dążymy do sytuacji, w której ubezpieczenia komunikacyjne będą stanowiły około 50 proc. udziału w składce – wyjaśnia. – Od 2007 r. ubezpieczenia komunikacyjne OC i AC, liczone łącznie, nie przynosiły pozytywnego wyniku. Jedynie w roku 2012 rynek był na plusie – dodaje Boryczka.
Zdaniem Witolda Jaworskiego, prezesa Allianz Polska, w ubezpieczeniach komunikacyjnych konieczna jest zmiana w kierunku indywidualizacji ryzyka, połączonego z odpowiednią ofertą produktową i cenową, która uwzględni historię szkód powodowanych przez klientów.
Z ubezpieczeń komunikacyjnych nikt jednak zupełnie rezygnować nie chce, bo – jak zaznacza Tomasz Borowski, rzecznik prasowy Compensy – stanowią one dobrą bazę do sprzedaży innych produktów. Compensa koncentruje się na sprzedaży pozostałych ubezpieczeń majątkowych klientom indywidualnym, korporacyjnym oraz MSP, w tym m.in. ubezpieczeń mienia i OC działalności. – Po pierwszej połowie 2013 r. nasza spółka pozyskała z tych linii biznesowych o ponad 30 proc. składki więcej niż rok wcześniej – tłumaczy Borowski.
Z kolei Link4 deklaruje, że chce zdecydowanie być liderem ubezpieczeń komunikacyjnych w systemie direct, ale planuje zwiększyć udział ubezpieczeń AC w portfelu i obniżyć udział polis OC, które są dużo mniej dochodowe. – Planujemy także jeszcze mocniejsze wejście w ubezpieczenia dla flot samochodowych, zwłaszcza dla małych firm – zaznacza Roger Hodgkiss, prezes Link4.