O środki mogą ubiegać się samorządy lokalne oraz działające w partnerstwie z nimi PKP S.A., pod warunkiem, że zgłoszone przez nich projekty wcześniej uzyskały pozytywną rekomendację forów subregionalnych. Takie poparcie uzyskało 29 przedsięwzięć.
Wnioski w konkursie będzie można składać od 27 grudnia do 24 lutego 2017 r. Dofinansowanie może pokryć do 85 proc. kosztów inwestycji.
Zgodnie z oczekiwaniami zarządu województwa najwięcej wniosków powinno dotyczyć modernizacji dworców i przystanków kolejowych, tak aby spełniały oczekiwania pasażerów. W planach jest także budowa regionalnego węzła przesiadkowego na Podhalu. Część gmin planuje budowę parkingów typu park&ride, inne chcą przebudować dotychczasowe miejsca postojowe.
Jak podkreślił członek zarządu województwa Leszek Zegzda, samorząd Małopolski konsekwentnie realizuje plan rozwoju transportu kolejowego w regionie, w którym główną rolę pełni samorządowy przewoźnik Koleje Małopolskie. „Budowana w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej sieć połączeń obejmuje kolejne linie, a pasażerów wożą nowoczesne pociągi Kolei Małopolskich” - zaznaczył.
Przypomniał, że od grudnia 2014 roku, kiedy na tory wyjechał pierwszy pociąg Kolei Małopolskich, coraz więcej osób przekonuje się do tej formy podróży, zostawiając samochody w domach.
W ciągu 16 miesięcy firma obsłużyła ponad 3 mln osób, a do końca tego roku prognozuje przewieźć ponad 6,5 mln pasażerów.
Obecnie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej obsługiwanej przez samorządowe Koleje Małopolskie funkcjonują dwie linie: SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny - Kraków Lotnisko, a także SKA2 Kraków Główny - Miechów/Sędziszów. 11 grudnia, wraz z nowym rozkładem jazdy, uruchomiona zostanie trzecia linia SKA3 Kraków – Tarnów. W planach są kolejne linie, w tym z Krakowa do Skawiny, a później wydłużenie jej w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej i Oświęcimia. (PAP)