Region Hanoweru oscylował od tygodni wokół siedmiodniowej wartości występowania koronawirusa wynoszącej 100 nowych infekcji na 100 000 mieszkańców, a próg 100 został uznany za nową wytyczną złagodzenia obostrzeń w handlu - jeśli średnia zachorowań wynosi poniżej 100, wtedy sklepy mogą się otwierać.

Problem z otwartymi, jak się okazało na krótko, sklepami meblowymi wynikał z faktu, że Instytut Roberta Kocha (RKI) podał dla regionu Hanower wartość zachorowalności nieco poniżej 100, ale kraj związkowy Dolna Saksonia podał wartość ponad 103 - co automatycznie czyni Hanower "gminą o wysokiej zachorowalności", gdzie handel detaliczny podlega surowym ograniczeniom. Właściciele sklepów meblowych Helmut Staude i Robert Andreas Hesse zastosowali wartość RKI - i szybko musieli ponownie zamknąć swoje sklepy na żądanie policji.

Od początku lockdownu w Niemczech zamknięta jest większość sklepów. Wyjątki dotyczą sklepów spożywczych i aptek. Z nowych rządowych rezolucji wynika, że handel detaliczny powinien pozostać zamknięty do 28 marca, są jednak pewne poluzowania, np. zakupy w sklepie po wcześniejszej rejestracji.

Reklama

Księgarnie, kwiaciarnie i targi ogrodnicze mogą być ponownie otwarte od 8 marca. W pozostałych sklepach można skorzystać z umówionych zakupów pod nazwą Click & Meet, jeśli w danym kraju związkowym 7-dniowa zachorowalność na koronawirusa jest mniejsza niż 100 nowych zakażeń na 100 000 osób. Według Instytutu Roberta Kocha (RKI) to kryterium jest obecnie spełniane przez wszystkie kraje związkowe z wyjątkiem Turyngii.

Zakupy w nowym stylu

Metoda Click & Meet jest rozwinięciem koncepcji Click & Collect, która była już dostępna w wielu sklepach w ciągu ostatnich kilku tygodni. Do tej pory klienci mogli zamawiać towary online lub telefonicznie, a następnie odbierać je na miejscu. Robiący zakupy typu Click & Meet będą mieli możliwość rozejrzenie się po sklepie i przymierzenia np. ubrań lub butów.

Klienci muszą najpierw umówić się na wizytę w sklepie online lub telefonicznie. Sklepy są zobowiązane do rejestrowania danych kontaktowych klienta, aby służby zdrowia mogły podjąć działania w przypadku infekcji koronawirusa. Czas zakupów jest ograniczony. Na zakupy mogą przyjść tylko osoby z jednego gospodarstwa domowego. Klienci muszą nosić maseczkę medyczną. Ponadto należy przestrzegać zasad dotyczących odległości. Sklepy mogą obsługiwać jednego klienta na 40 metrach kwadratowych powierzchni handlowej.