W drugim kwartale 2024 r. marża brutto Tesli spadła do nowego minimum po spadku w każdym kwartale od pierwszego kwartału 2022 r. Jednak dzięki wzrostowi dostaw w ciągu ostatnich miesięcy, amerykański producent samochodów i pionier wprowadzania pojazdów elektrycznych z akumulatorem (BEV) na rynek masowy, nadal zachował największy udział w rynku wśród wszystkich producentów pojazdów elektrycznych na całym świecie.

Zgodnie z analizami EV Volumes i Inside EVs, w ubiegłym roku i w pierwszych trzech miesiącach 2024 r. udział Tesli utrzymywał się na stałym poziomie 19 procent.

Konkurencja depcze Tesli po piętach

Jak pokazuje wykres Statisty, chiński koncern BYD, który oprócz pojazdów hybrydowych typu plug-in i w samochodów pełni elektrycznych, produkuje też akumulatory i elektronikę do aut elektrycznych, w latach 2021 - 2023 zwiększył swój udział w rynku o dziesięć punktów procentowych.

W pierwszym kwartale tego roku udział BYD spadł o dwa punkty proc., jednak w okresie od kwietnia do czerwca 2024 roku chiński koncern sprzedał tylko o 18 tys. samochodów mniej niż Tesla.

Inni konkurencji daleko w tyle

Udział w rynku pojazdów elektrycznych innych producentów samochodów, takich jak Volkswagen i Geely-Volvo, wyniósł siedem procent. Porównywalny udział (na poziomie 7 proc.) miał też SAIC, który obejmuje spółkę joint venture chińskiego państwa SAIC Motor i Wuling, a także General Motors.

Według EV Volumes, w 2023 roku na całym świecie sprzedano 14 milionów pojazdów elektrycznych, z czego 70 procent stanowiły pojazdy elektryczne (BEV). Jednak 84 procent wszystkich sprzedanych lekkich pojazdów nadal było napędzanych tradycyjnymi silnikami spalinowymi lub innymi źródłami paliwa nieelektrycznego.

Największym eksporterem i rynkiem zbytu zarówno dla pojazdów hybrydowych, jak i pojazdów elektrycznych były Chiny z udziałami wynoszącymi odpowiednio 65 i 59 procent.

ikona lupy />
Rynek samochodów elektrycznych. Udział firm w rynku w latach 2021-2024 / Forsal.pl