Firma Stellantis, która powstała w 2021 r. w wyniku fuzji Fiata Chryslera i francuskiego PSA-Peugeot, wyprodukowała w ubiegłym roku we Włoszech 475 000 pojazdów, w porównaniu do ponad 751 000 w 2023 r. – przypomina Reuters.

Produkcja aut osobowych najniższa od 1956 r.

Agencja zauważa też, że produkcja samochodów osobowych spadła o 46 proc. do najniższego poziomu od 1956 r. Wpływ na tak drastyczny spadek produkcji mało kilka czynników. Jednym z nich jest niski popyt, a w szczególności na pojazdy elektryczne. Kolejny to rosnąca konkurencja ze strony producentów azjatyckich i przebudowa zakładów w celu wprowadzenia na rynek nowych modeli.

Nowy Fiat 500 uratuje Stellantis?

Według Oliviera Francoisa nowa wersja Fiata 500 jest dla prawdziwych ludzi. „ To pragmatyczne 500” – powiedział Francois podczas prasowego pokazu samochodu.

Nowy hybrydowy model 500 ma być produkowany od listopada w kompleksie Mirafiori w Turynie we Włoszech będzie kosztował 17 tys. euro, czyli około 20 tys. dolarów, powiedział Francois. Dodał, że w tym roku z linii montażowej ma zjechać 5000 sztuk popularnej „pięćsetki” w wersji hybrydowej.

Słaba sprzedaż modelu 500 EV

Produkcja modelu 500 w wersji całkowicie elektrycznej, którego koszt wynosi prawie 30 tys. euro, wyniosła w zeszłym roku zaledwie 25 tys. sztuk, głównie z powodu niskiego popytu, którego efektem były przerwy w produkcji i przymusowe urlopy dla pracowników w zakładach Mirafiori.

Prezes Fiata powiedział, że marka planuje wprowadzenie w 2027 r. ulepszonej i tańszej wersji modelu 500 EV, której docelowa cena sprzedaży ma wynieść „20 000 euro lub nawet mniej”, głównie dzięki akumulatorom produkowanym na miejscu.

Nowa generacja modelu 500

Stellantis pracuje również nad nową generacją modelu 500, której produkcja ma się rozpocząć około 2030 roku. Model nowej generacji będzie produkowany w Mirafiori. „Projektujemy go teraz, będzie elektryczny, a także hybrydowy, w zależności od regulacji i reakcji rynku w nadchodzących latach” — Reuters cytuje wypowiedź Francoisa.

Źródło: Reuters