“Proponuje się, aby adresatami projektowanego zaniechania byli przedsiębiorcy, beneficjenci wsparcia w ramach Tarczy 1.0 oraz Tarczy 2.0, dla których wartość umorzonych zobowiązań z tytułu subwencji stanowi przychód w rozumieniu (...) przepisów ustaw o podatkach dochodowych” - czytamy w uzasadnieniu.

Projekt przewiduje, iż zaniechanie poboru podatku będzie miało zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych przez beneficjentów wsparcia począwszy od dnia 1 czerwca 2021 r. do dnia 31 grudnia 2022 r.

Według projektodawcy, zaniechanie poboru tego podatku to działanie umotywowane koniecznością wsparcia przedsiębiorców w okolicznościach kryzysu wywołanego pandemią uniemożliwiającego prowadzenie działalności w dotychczasowym kształcie.

“Zaniechanie poboru podatku zapewni podmiotom gospodarczym zwiększone możliwości finansowania działalności, co pozytywnie wpłynie na ich rozwój i poziom zatrudnienia, a w konsekwencji powinno przyczynić się do wzrostu gospodarczego kraju” - czytamy w Ocenie Skutków Regulacji.

Reklama

Dodano, że projektowana regulacja może mieć wpływ na rynek pracy, ponieważ poprawa sytuacji finansowej podmiotów gospodarczych pozwoli na utrzymanie dotychczasowych miejsc pracy, względnie na wzrost poziomu zatrudnienia.

Według projektu rozporządzenie ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Pod koniec czerwca prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys informował, że zwolnienie subwencji udzielonych z Tarczy PFR z podatku dochodowego to co najmniej 8 mld zł korzyści podatkowych dla firm poszkodowanych pandemią.