Od poniedziałku, 17 marca, Tarcza TBM Anna zaczęła przebijać się przez korpus stacji i w kolejnych dniach będzie drążyć tunel pod pętlą tramwajową Osiedle Górczewska. Tarcza Krystyna, która ma dokończyć drugi tunel, ruszy do pracy nieco później, po tym jak w kwietniu, pierwsza tarcza dotrze do działającej stacji Bemowo, obecnie krańcowej stacji na linii M2.

O postępach prac mówił podczas konferencji prasowej prezydent Rafał Trzaskowski. „Jesteśmy na terenie przyszłej stacji Lazurowa i jeżeli chodzi o budowę tuneli metra, to już dosłownie ostatnia prosta – do wydrążenia został zaledwie półkilometrowy odcinek” powiedział Trzaskowski, dodając, że ma nadzieję, że już w 2026 roku mieszkańcy Bemowa, Chrzanowa, Karolina i okolic ulicy Lazurowej będą mieli trzy nowe stacje metra.

Według planów oba tunele mają być gotowe w maju, oczywiście jeżeli nie wstąpią jakieś niespodziewane przeszkody.

ikona lupy />
Metro Lazurowa fot. C. Warś / UM Warszawa / Cezary WarĹ›
ikona lupy />
Metro Lazurowa fot. C. Warś / UM Warszawa / Cezary WarĹ›

Prawie 300 tys. pasażerów M2

Po zakończeniu inwestycji mieszkańcy okolic Lazurowej dotrą do centrum Warszawy w niecałe 20 minut.

"Już dziś z drugiej linii metra korzystają setki tysięcy pasażerów. Wczoraj, czyli we wtorek 18 marca, było to dokładnie 280 tys. osób. Kiedy wybudowane zostaną trzy nowe stacje na M2, liczba pasażerów jeszcze wzrośnie, a mieszkańcy Bemowa otrzymają bardzo wygodny, bezpieczny i szybki środek transportu" – powiedział Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

ikona lupy />
Metro M2 w budowie fot. M. Czerski / UM Warszawa / mjczerski@gmail.com
ikona lupy />
Metro Lazurowa fot. R. Motyl / UM Warszawa

Prace nie tylko w tunelach

Prace przy budowie warszawskiego metra to nie tylko drążenie tuneli. Na bemowskim odcinku linii M2 prowadzone są również prace na przyszłych stacjach pasażerskich. Na stacji Chrzanów obecnie murowane są pomieszczenia użytkowe w częściach technicznych.

Na finiszu są natomiast prace przy budowie Stacji Techniczno-Postojowej Mory, na której stoją już wszystkie budynki. Gotowe są natomiast hale i budynki, w których serwisowane będą pociągi. Przygotowane zostały dla nich już tory i kanały, do których będą schodzić pracownicy, by przeprowadzać przegląd składów. Zakończyły się też prace przy stanowiskach, gdzie pociągi będą myte i odkurzane.

Bemowski odcinek linii M2

Na budowanym właśnie odcinku linii M2 do użytku zostaną oddane trzy stacje:

  • C3 „Lazurowa” w rejonie skrzyżowania ulic Górczewskiej i Lazurowej,
  • C2 „Chrzanów” przy skrzyżowaniu ulic Rayskiego i Szeligowskiej,
  • C1 „Karolin” wraz z torami odstawczymi w okolicach skrzyżowania ulic Połczyńskiej i Sochaczewskiej.

Za stacją C1 powstaną podziemne tory dojazdowe do budowanej STP.

Będą kolejne linie warszawskiego metra

Kończymy budowę linii M2, ale na tym nie koniec inwestycji w Warszawski Transport Publiczny - zapewniła Rafał Trzaskowski. Prezydent miasta przypomniał, że obecnie projektowana jest trzecia linia metra, a w przypadku linii M4 rozpoczęły się prace koncepcyjne. "Wszystko po to oczywiście, żeby zrealizować wielkie marzenie wszystkich warszawianek i warszawiaków, żeby w 2050 roku mieć pięć linii metra i pełen system komunikacji miejskiej. System, który będzie szybki, efektywny; który będzie oszczędzał energię i będzie również przyjazny dla środowiska – dodał prezydent stolicy.

Źródło: UM Warszawa