"Zamawiający informuje, że nie posiada dodatkowych środków na zwiększenie powyższej kwoty" - dodał. Do przetargu o zaprojektowanie nowych Alej Jerozolimskich zgłosiły się cztery firmy: krakowski PROGREG, poznańskie Biuro Projektów Komunikacyjnych i stołeczne Biuro Projektów Metroprojekt oraz SAFAGE SAS. Wartość zamówienia wyceniły na kwoty od 3,6 do 5,8 mln zł.

"Wartość tego projektu oszacowaliśmy na półtora miliona złotych i taką kwotę mieliśmy zabezpieczoną. Nasza wycena była robiona na początku, a teraz znacznie zwiększył się zakres inwestycji" - powiedział w rozmowie z PAP, Mikołaj Pieńkos z ZDM. Zaznaczył jednocześnie, "że harmonogram nie jest zagrożony". Zadeklarował, "że najszybciej jak to będzie możliwe przetarg zostanie powtórzony".

Reklama

Zarząd Dróg Miejskich chce na następnej, zaplanowanej na 26 sierpnia, radzie miasta wystąpić o zwiększenie kwoty przeznaczonej na inwestycję. Do tej pory otwarte zostaną już oferty w powtórzonym przetargu. "Będziemy wtedy wnioskować o taką kwotę, jaka została zadeklarowana w drugim przetargu" - wskazał Pieńkos.

Jak informuje ratusz, przetarg na zaprojektowanie nowych Alej Jerozolimskich został przygotowany w porozumieniu z PKP, a jego zakres jest skoordynowany z inwestycją kolejową. Projekt opracowany przez ZDM ma zostać wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej tak, aby wprowadzić zmiany nad tunelem średnicowym zamiast odtwarzania stanu istniejącego. Termin realizacji inwestycji jest zatem uzależniony od harmonogramu prac kolejowych.

Przy okazji remontu kolejowej linii średnicowej, stołeczny ratusz chce przebudować Aleje Jerozolimskie. Na odcinku od Marszałkowskiej do Nowego Światu kierowcy będą mogli korzystać tylko z jednego pasa ruchu w każdą stronę. Więcej miejsca zyskają za to rowerzyści, dla których zostanie wytyczona ścieżka o szerokości 3 metrów z każdej strony arterii. Pomiędzy jezdnią, a ścieżką zasadzony ma być szpaler drzew. Zmiany dotkną też parkujących. Po przebudowie w zatoce postojowej będzie można parkować tylko równolegle, co znacząco zmniejszy liczbę miejsc parkingowych. Prace powinny zakończyć się w 2027 lub 2028 roku. (PAP)

Autorka: Marta Stańczyk