Ekspresówką w Beskidy
„To 16 km drogi ekspresowej S52 (zwanej Beskidzką Drogą Integracyjną, BDI – PAP) między przyszłymi węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice. Na oferty czekamy do 18 lutego” – poinformowała Magdalena Karolak z krakowskiej Dyrekcji.
To drugie podejście drogowców do przygotowania dokumentacji. Pierwszy przetarg został unieważniony wiosną ubiegłego roku. Drogowcy tłumaczyli to niewielkim zainteresowaniem wykonawców i wysoką wartością złożonych przez nich ofert. Dyrekcja zaprosiła potem geologów, by wypracować nowe założenia kolejnego postępowania.
„W porównaniu z poprzednim postępowaniem jest kilka istotnych różnic. Wcześniejszy, pojedynczy przetarg dzielił trasę na sześć odcinków, a wykonawcy mogli składać oferty na określone części. Teraz podzieliliśmy przetarg na cztery osobne postępowania i dziś ogłaszamy pierwsze z nich. Zadaniem wykonawcy będzie przeprowadzenie nie tylko badań geologicznych, ale też przygotowanie projektu budowlanego nowej S52 i uzyskanie pozwolenia na jej budowę, czyli decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wykonawca przygotuje też projekt wykonawczy” – podała Magdalena Karolak.
Jak zaznaczyła, przetargi dla kolejnych etapów nowej drogi będą ogłaszane stopniowo.
„Zaczynamy od najbardziej na zachód wysuniętego odcinka, który będzie także drogą wyjazdową z Bielska-Białej na wschód. (…) Ta część drogi pozwoli na ominięcie od północy jednej z największych wsi w Polsce, kilkunastotysięcznych Kóz. Trasa będzie też południową obwodnicą Kęt" - wskazała Karolak. Dodała, że powstaną trzy węzły: w Kozach, Kętach, a także Bulowicach, który połączy nową drogę z dzisiejszą DK52. "Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, tą drogą każdego dnia porusza się prawie 20 tys. pojazdów” – przekazała.
Kiedy kolejny przetarg?
Kolejny przetarg drogowcy zamierzają ogłosić w najbliższym czasie; będzie on dotyczył 20-km odcinka między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską. Ta część trasy będzie równocześnie obwodnicą Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej.
Jak poinformowała Karolak, na całym przebiegu BDI zaplanowano ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. „Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża, i zbadanie warunków nośności” – wyjaśniła.
Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem badania jest określenie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Droga ekspresowa S52
Droga S52 połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż obecnej DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Dwujezdniowa arteria z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona nowym śladem. „Planujemy wybudowanie 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina” – wymieniła Magdalena Karolak.
Droga ekspresowa S52 ma już odcinki od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.
„Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków planujemy złożyć w 2027 roku, a po ich uzyskaniu ogłosimy przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku)” – powiedziała Karolak. (PAP)