25 km to łączna długość obu udostępnionych dziś ekspresówek, które w istotny sposób wzmacniają transportowy szkielet regionu, podkreślono.

Trasa S7

"Oddanie 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Oba ośrodki połączy 270 km nowoczesnej trasy S7. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego" - czytamy w komunikacie.

ikona lupy />
Północna Obwodnica Krakowa - okolice węzła Węgrzce / GDDKiA

Budowa jeszcze nie jest w pełni skończona

Budowa tej drogi nie jest jeszcze w pełni skończona. Wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Dlatego też wprowadzono ograniczenie prędkości do 80 km/h. Niemniej udostępniamy kierowcom na całym odcinku obie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu, z ograniczeniami ruchu na trzech węzłach. Prace na tym odcinku mają skończyć się późną wiosną, podano także.

ikona lupy />
Północna Obwodnica Krakowa - wlot do tunelu / GDDKiA

"Z radością wspieramy rozwój infrastruktury drogowej w Polsce, czego doskonałym przykładem są zakończone inwestycje w drogi ekspresowe S7 Widoma - Kraków oraz S52 Północna Obwodnica Krakowa. Te kluczowe projekty, zlokalizowane w sieci kompleksowej TEN-T, mają na celu nie tylko poprawę dostępności komunikacyjnej Polski, ale także wzmocnienie połączeń międzyregionalnych, co stanowi istotny element rozwoju ekonomicznego i społecznego regionu małopolskiego" - powiedziała kierownik Polskiego Wydziału Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej Angela Martinez-Sarasola, cytowany w komunikacie.

ikona lupy />
S52 Północna Obwodnica Krakowa - wlot tunelu / GDDKiA

Nowe drogi ekspresowe w Polsce

"Jesteśmy przekonani, że dzięki wsparciu Unii Europejskiej, wynoszącemu łącznie 1,7 mld zł, nowe odcinki dróg ekspresowych znacząco wpłyną na wzrost mobilności osób i towarów. Te projekty poprawią bezpieczeństwo oraz zwiększą komfort podróży. Wspierają również rozwój sieci transeuropejskich, wzmacniając konkurencyjność i spójność terytorialną w regionie i w Polsce. Komisja Europejska z dumą wspiera takie inicjatywy. Przyczyniają się one do zrównoważonego rozwoju i integracji w ramach Unii Europejskiej - dodała.

ikona lupy />
Północna Obwodnica Krakowa - tunel / GDDKiA

Trasa S7 i S52

Droga ekspresowa S7 otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1,7 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Air Sanayi nşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.

"Oddanie 12,3 km trasy Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) powoduje, że stolica Małopolski jest coraz bliżej stania się drugim miastem w Polsce (po Łodzi) otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Jak dotąd liczył on 52,2 km, po otwarciu 12,3 km POK jest to już 64,5 km. Brakuje nam jeszcze 5 km S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, które planujemy oddać w połowie 2026 roku" - czytamy dalej w komunikacie.

Trasa S52 otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 1,4 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Air Sanayi nşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.

(ISBnews)