Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad fragment drogi ekspresowej S11 Ostrów Wielkopolski – Kępno, o długości 30 km, podzielony został na dwa krótsze odcinki. Realizacja całej inwestycji przewidziana jest na lata 2025-2029.

Łącznie do przetargu na budowę dwóch odcinków zgłosiło się dziewiętnaście firm. Wartość złożonych ofert waha się od 549 do 716 mln zł.

Odcinek S11, Przygodzice – Ostrzeszów Północ

Na odcinek Przygodzice – Ostrzeszów Północ, o długości 12 km, najtańsza ofertę w wysokości 549 mln zł, złożył Mirbud. Najdroższa złożona oferta (680 mln zł) wpłynęła od Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor.

"Ponad 12-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej będzie przebiegać pomiędzy istniejącą S11 stanowiącą obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego a drogą wojewódzką nr 444 w rejonie miejscowości Ostrzeszów. Ominie od wschodu Antonin, przetnie linię kolejową łączącą Ostrów Wielkopolski i Kępno, a także obecną DK11, przechodząc na zachód od Ostrzeszowa" – podała GDDKiA.

Odcinek S11, Ostrzeszów Północ – Kępno Północ

Na odcinek Ostrzeszów Północ – Kępno Północ o długości 18 km, najtańszą ofertę zaproponował Budimex (588 mln zł), podczas gdy najdroższym oferentem, była ponownie firma Intercor (716 mln zł).

"Blisko 18-kilometrowy odcinek będzie kontynuacją poprzedniego i rozpocznie się od węzła Ostrzeszów Północ, zapewniając powiązanie z drogami wojewódzkimi nr 444 i 449, a także obecną drogą krajową nr 11. Trasa omijając Ostrzeszów po zachodniej stronie, włączy się w istniejącą drogę ekspresową S11 w rejonie Kępna" – podaje GDDKiA.

ikona lupy />
Odcinek drogi ekspresowej S11 Ostrów Wielkopolski – Kępno / GDDKiA

Czas realizacji

Projekty budowlane i złożenie wniosków o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), mają nastąpić w ciągu 10 miesięcy od podpisania umów. GDDKiA zakłada, że ich procedowanie zajmie siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące, z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.

Prace terenowe rozpoczną się w IV kwartale 2026 r., a ich zakończenie zaplanowano na pierwszą połowę 2029 roku.

Kluczowe elementy inwestycji

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z rezerwą terenu pod trzeci pas ruchu. Ponadto przebudowane będą istniejące drogi, które kolidują z nową trasą. Na trasie powstaną też węzły drogowe Przygodzice, Antonin, Ostrzeszów Północ, Ostrzeszów Południe oraz Kępno Północ.

Na planowanym odcinku powstaną też dwa miejsca do odpoczynku dla kierowców. Miejsca Obsługi Podróżnych, czyli popularne MOP-y, powstaną w Bledzianowie i Kozłach.

Na trasie trzeba będzie zbudować ponad 46 obiektów inżynierskich, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne oraz zbiorniki retencyjne i retencyjno-infiltracyjne.