"Chcielibyśmy ogłosić przetarg (na dostawę pociągów z wagonami piętrowymi - PAP) jak najszybciej. Nie wykluczam, że będzie to w tym roku" - powiedział prezes PKP Intercity.

Chraniuk zaznaczył jednocześnie, że konkretny termin ogłoszeniu przetargu zostanie podany po zakończeniu dialogu technicznego, który spółka ogłosiła pod koniec lipca tego roku.

"Dialog techniczny jest pewnym wstępem do przetargu. (...) Ma za zadanie m.in. pokazać, na ile zmienia się w różnych obszarach innowacyjnych tabor" - stwierdził szef kolejowej spółki.

W opublikowanym przez PKP Intercity ogłoszeniu o dialogu technicznym spółka poinformowała, że chodzi o dostawę 7-wagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi.

Reklama

Pociągi typu push-pull składają się z lokomotywy i wagonów, przy czym ostatni wagon może pełnić rolę wagonu sterowniczego. W przypadku gdy pociąg ciągnięty jest przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z lokomotywy, a gdy pociąg jest przez lokomotywę pchany, to sterowanie odbywa się z wagonu sterowniczego.

Jak poinformowało PKP Intercity w ogłoszeniu o dialogu technicznym, przewoźnik zakłada, że pociąg składałby się z jednego wagonu końcowego z kabiną sterowniczą, z miejscami siedzącymi w klasie 2, z przedziałem konduktorskim, maszyną vendingową (służącą do sprzedaży samoobsługowej m.in. napojów czy przekąsek - PAP), strefą dla opiekunów z dziećmi oraz miejscami dla podróżujących z rowerami.

Kolejne pięć wagonów środkowych wyposażonych byłoby w miejsca siedzące klasy 2, a jeden wagon miały miejsca siedzące klasy 1. Maksymalna prędkość podróżowania takiego składu ma wynosić 200 km/h, a liczba miejsc siedzących w pociągu - około 800.