– W Polsce w IV kwartale przewidujemy wciąż spadki w porównaniu do ostatniego kwartału 2008 roku, ale będą one mniejsze niż w poprzednich kwartałach 2009 roku – mówi Damian Godos, analityk zajmujący się branżą komputerową w IDC Polska.
Według IDC w IV kwartale 2008 roku w Polsce sprzedano ponad 1,1 mln komputerów, w tym ponad 700 tys. komputerów przenośnych. Sprzedaż w III kwartale 2009 r. była niższa o 18 proc. niż rok wcześniej, w tym komputerów stacjonarnych o 26 proc., a przenośnych o 13 proc. W II kwartale sprzedaż komputerów stacjonarnych spadła o 45 proc., a przenośnych o 18 proc. Za głębokie załamanie sprzedaży komputerów stacjonarnych w II kwartale odpowiada m.in. to, że rok wcześniej w tym samym okresie realizowane były dostawy komputerów do szkół na zamówienie resortu oświaty.
W ocenie Tomasza Klekowskiego, dyrektora Intela na Europę Środkową i Wschodnią, w 2010 roku polski rynek komputerów ma szansę na wzrost. Dojdzie do niego, gdy firmy oraz sektor publiczny na nowo zaczną kupować komputery. – Popyt na komputery ze strony konsumentów jest stały – mówi.
Ilościowego wzrostu sprzedaży w 2010 roku, a być może także wartościowego spodziewa się Piotr Grzybowski, analityk DI BRE Banku. Jego zdaniem kurs złotego sprzyjać będzie spadkowi cen i pojawi się odroczony popyt ze strony przedsiębiorstw. Analitycy firmy badawczej Gartner, po zaskakująco wysokiej światowej sprzedaży komputerów w III kwartale, są zdania, że w całym 2009 roku sprzedaż wzrośnie o 2,8 proc. do 299 mln sztuk. Wcześniejsze prognozy mówiły o 2 proc. spadku sprzedaży w tym roku. Oczekiwana globalna zwyżka sprzedaży to przede wszystkim zasługa ożywienia popytu na komputery w Ameryce Północnej, zwłaszcza w USA, a także w Azji. Motorem wzrostu są przede wszystkim najmniejsze komputery przenośne, czyli netbooki, bardzo chętnie kupowane przez klientów indywidualnych.
Reklama
Gartner prognozuje, że w tym roku sprzedane zostanie na świecie 162 mln komputerów przenośnych, o 15,4 proc. więcej niż w 2008 roku, a w 2010 wzrost wyniesie 21 proc. Wzrost ilościowy nie przekłada się na wzrost wartości sprzedaży. Na spadek wartości rynku komputerów wpływ ma struktura sprzedaży – rosnący udział tanich netbooków – oraz spadek cen komputerów. Według Gartnera w tym roku wartość globalnego rynku zmniejszy się o 10,7 proc. do 217 mld dolarów, a w 2010 roku wzrośnie o 2,6 proc.
ikona lupy />
Sprzedaż komputerów na świecie / DGP