Akcje Yandexu, największej rosyjskiej przeglądarki internetowej, wzrosły po tym, jak pojawiły się na nowojorskiej giełdzie Nasdaq. To drugi największy debiut technologiczny w czasie jednego tygodnia w Nowym Yorku, zaraz po debiucie LinkedIn.

Publiczna oferta Yandexu warta 1,3 mld zł, była rozchwytywana przez inwestorów.

Wartość akcji spółki podniosła się o 144 proc. z 25 dol. na debiucie do 61 dol. na akcję.

Yandex ma przychody o 85 razy większe od zysku netto. To więcej niż Google, którego przychody są o 19 razy większe od zysku.

>>> Czytaj też: Renren: Chiński Facebook

Reklama

- To solidna firma z dużymi możliwościami w Rosji ale nie sądzę aby była warta więcej, niż dwie ceny Google - powiedział Michael Yoshikami, prezes strategii inwestycyjnych w YCMNET Advisors, firmy zarządzającej finansami. Zapotrzebowanie na akcje Yandexu było duże, a cena 25 dolarów za akcję była szczytowa dla tego rodzaju firm. Jednak inwestorzy obawiają się o coraz większą interwencję ze strony rosyjskiego rządu w biznesie, ale także o zdolność Yandexu do wzrostu tak szybkiego, jak jego rywale na konkurencyjnym rynku.

Lisa M Thomson, analityk rynku akcyjnego w Arcstone Equity Research powiedziała: – Być może będą w stanie zdominować rynek rosyjski, ale co zrobić aby sukces się powtórzył? Jak można wydostać się ze świata posługującego się językiem rosyjskim i wejść na inne rynki?

- Analitycy technologiczni też nie są zaznajomieni z rosyjską księgowością. Nie jestem pewna czy ludzie całkiem rozumieją tę firmę - dodaje lisa M.Thomson.

Według Nasdaq Yandex wygenerował 64 proc. całkowitego wyszukiwania internetowego w Rosji w 2010 roku i był największą rosyjską firmą internetową według przychodów.

Yandex jest też pierwszą rosyjską firmą z ofertą publiczną na giełdzie Nasdaq od 2006 roku. Akcje LinkedIn wzrosły 0,1 procent do 88,40 dol., a więc spadły z ceny 94,25 dol. jaką miały w ubiegły czwartek.

Akcje RenRen - chińskiego portalu społecznościowego, na początku maja wzrosły o 2,3 proc. do 12,69 dol. - jest to wciąż poniżej ceny z debiutu, gdy inwestorzy płacili po 14 dolarów za akcję.

ikona lupy />
Chiński portal społecznościowy Renren / Bloomberg
ikona lupy />
Logo Facebook'a i Google / Bloomberg