Telekomy będą się starały przekonać przedsiębiorców, że warto zainwestować w smartfony, tablety i mobilny internet. A także w dostępne za ich pośrednictwem aplikacje, które pomagają usprawnić zarzadzanie i zwiększyć efektywność prowadzonej działalności.
– Biznes jeszcze tego tak nie postrzega, ale staramy się pokazać, że wokół laptopów i tabletów można zbudować system pracy i zarządzania firmą – mówi Mariusz Malec, dyrektor departamentu sprzedaży i marketingu rynku biznesowego Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora sieci T-Mobile.

Cenny klient

Operatorzy walczą o klientów biznesowych, bo średnio firmy płacą wyższe rachunki niż klienci indywidualni. Z raportu przygotowanego przez PBS DGA i CBM Indicator „Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2011 roku. Klienci instytucjonalni” wynika, że średni miesięczny rachunek za usługi telefonii komórkowej jest dość zróżnicowany: klienci biznesowi sieci Orange płacili 285 zł, klienci Plusa – 208 zł, klienci T-Mobile – 221 zł, a klienci Play – 136 zł. Operatorzy dbają też o klientów biznesowych, co potwierdzają wystawiane im przez firmy oceny: w pięciostopniowej skali ocen usług czterech operatorów każdy otrzymał w ubiegłym roku zbliżone oceny – powyżej 4 pkt.
Reklama
Ale tegoroczny nacisk na małe i średnie firmy wynika z czegoś więcej niż tylko chęci pozyskania nowego segmentu rynku.
– Małe i średnie firmy najszybciej adaptują się do ewolucji, jaką niosą ze sobą urządzenia mobilne i bezprzewodowy internet. Są do tego przygotowane mentalnie i otwarte na zupełnie nowe rozwiązania. W korporacjach ten proces trwa znacznie dłużej, ponieważ wymaga dostosowania wewnętrznych systemów oraz przygotowania i przetestowania odpowiednich aplikacji – dodaje Mariusz Malec.

Nowości w ofercie

Operatorzy T-Mobile, Orange, Plusa i Play nie tylko będą oferować klientom najnowsze tablety Apple’a i Samsunga, które obecnie dominują na rynku. Pojawią się też urządzenia Della, Asusa, Sony. Gfk Polonia szacuje, że w tym roku sprzeda się nawet 300 tys. tabletów, a znaczący wpływ na ten wynik będzie miała właśnie sprzedaż do firm. Nowością w ofercie będą też ultrabooki – wyjątkowo cienkie i lekkie laptopy wyposażone w długo działające baterie, które były hitem tegorocznych targów CES w Las Vegas. Jako pierwszy do oferty wprowadził je Orange, zaczynając od sprzedaży Asusa Zenbook’a. Konkurenci nie będą jednak bezczynnie się temu przyglądać i stworzą podobną ofertę.
Jeszcze w ubiegłym roku, przyznają operatorzy, popyt na tablety generowany był głównie przez ambicje klientów. Dlatego dotykowe gadżety trafiały głównie do najwyższej kadry menedżerskiej. Jednak w drugiej połowie roku, wraz z pojawieniem się coraz większej liczby aplikacji biznesowych, tablety zaczęły się upowszechniać.
Urządzenia zostaną połączone z aplikacjami. Na przykład takimi jak oferowane przez Plusa i T-Mobile wirtualne centrale abonenckie, które pozwalają na zarządzanie wszystkimi połączeniami w firmie. I na przykład łączenie rozmów klientów dzwoniących do firmy na telefon stacjonarny bezpośrednio na komórki obecnych w różnych miejscach pracowników. Wszystko odbywa się wirtualnie i za pomocą maszyny, a klient nawet się nie zorientuje, że jego rozmowa przełączana jest na komórkę. Firmom pozwala to na oszczędności w CAPEX-ie, bo nie muszą inwestować w dodatkowe centrale telefoniczne, jeśli poszerzają działalność czy otwierają nowe biuro. Poza tym Plus wie, że wielu menedżerów, choć rozumie, że pracownicy pracują poza biurem, lubi kontrolować ich pracę. Dlatego oferuje usługi monitoringu pracowników. Oprócz tego w portfolio operatora są też usługi mobilnego e-podpisu, dzięki któremu można na przykład podpisać faktury elektroniczne.

Ceny stop!

Operatorzy twierdzą natomiast, że nie będą już obniżać cen. Nawet Play nie zapowiada tu dalszych agresywnych obniżek, choć zapewnia, że nie podniesie stawek, by zbliżyć się do wielkiej trójki operatorów.
– W 2012 roku Play dla Firm kontynuuje swoją strategię rozwoju w segmencie SOHO, pozostajemy również otwarci na pozostałe rynki, w tym korporacje. Nasza oferta biznesowa jest konkurencyjna, w związku z tym nie przewidujemy zmian w zakresie polityki cenowej i w dalszym ciągu będziemy się starali utrzymać pozycję lidera, jeśli chodzi o ceny – dodaje Marcin Gruszka, rzecznik Play.
Mariusz Malec podkreśla, że widoczny będzie inny trend, czyli większa elastyczność i szukanie bardziej dopasowanych rozwiązań do rzeczywistych potrzeb firm.
– Każdy klient ma jakiś konkretny budżet na rozwiązania telekomunikacyjne i IT. My walczymy o to, by jak największa część tego rachunku trafiła do nas – dodaje Mariusz Malec.