Do salonów Orange i T-Mobile zgłaszają się klienci, którzy zauważyli, że nie mogą korzystać z najszybszego Internetu, ponieważ ich smartfony nie łączą się z siecią 4G LTE. Problem dotyczy szczególnie właścicieli najnowszych, kosztujących kilka tysięcy złotych, smartfonów wyprodukowanych przez Samsunga. Chodzi o modele Note 3, Galaxy S4 i Galaxy S5.

Operatorzy nie chcą zdradzić, jaka jest skala tego zjawiska. Informują klientów, że brak LTE to wina producenta sprzętu. Z kolei pracownicy salonów Samsunga twierdzą, że to operator komórkowy nie zadbał o to, aby wgrać do smartfonów odpowiednie oprogramowanie. Jak jest naprawdę?

– Żeby telefon działał w sieci LTE, muszą być spełnione trzy warunki: infrastruktura, moduł radiowy oraz oprogramowanie. Działa to w ten sposób, że operator przekazuje parametry swojej sieci producentowi, a ten przygotowuje nowszą wersję oprogramowania, które następnie wysyła przez swoje serwery do wszystkich uprawnionych urządzeń – tłumaczy Jerzy Łabuda z Samsunga.

Dodaje, że brak możliwości wyboru sieci 4G w niektórych smartfonach wynika z tego, że ta procedura jest dosyć długa, a niektórzy operatorzy nie śpieszyli się z dostarczeniem danych.

Reklama

– Dlatego jeszcze nie wszystkie urządzenia, które z LTE mogłyby działać, faktycznie działają – podsumowuje Łabuda.

Sytuacja różni się w zależności od operatora i pochodzenia urządzenia. Smartfony kupowane w salonach producenta powinny działać bez zarzutu, ale te stanowią zdecydowaną mniejszość urządzeń znajdujących się na rynku.

Samsung deklaruje, że proces wymiany oprogramowania jest już w końcowej fazie i problem zostanie całkowicie rozwiązany w ciągu najbliższych dni.

Także biuro prasowe T-Mobile poinformowało nas, że najdalej do poniedziałku we wszystkich telefonach powinno pojawić się odpowiednie oprogramowanie, umożliwiające korzystanie z szybkiego Internetu LTE.

– Natomiast wszystkie smartfony sprzedawane obecnie w naszej sieci są już przystosowane do łączenia się z LTE – mówi Konrad Mróz z T-Mobile.

Kwestia braku LTE w najnowszych smartfonach nie dotyczy Plusa, który najdłużej na rynku oferuje Internet w tej technologii.

Z kolei Play poinformował nas, że wszystkie smartfony sprzedawane w jego sieci działają bez zarzutu, a problemy mogą dotyczyć urządzeń kupionych na wolnym rynku, gdyż tam funkcji LTE nie odblokował producent sprzętu.

>>> Polecamy: Dlaczego polski szybki internet LTE jest tak wolny?