Instytut wciąż nie dysponuje dokładnymi danymi na temat zużycia surowca w 2014 roku, jednak z wyliczeń wynika, że w zeszłym roku na terenie kraju wydobyto 0,92 mln ton ropy, a importowano 23,6 mln ton. Według obecnych informacji instytutu nie ma podstaw, by sądzić, że złoża ropy w polskich łupkach w znaczący sposób zmienią ten bilans.
Naftoport wykarmi też Niemców
Według danych gdańskiego Naftoportu zapotrzebowanie Polski na ropę naftową, może być zaspokojone wyłącznie dzięki tankowcom.
- Typowe transporty ropy do Gdańska wynoszą od 80 do 145 tys. ton metrycznych. Przeładunek tankowca w terminalu trwa ok. doby. Uwzględniając rotację statków; holowanie, cumowanie, procedury graniczne i celne, tankowiec od momentu wejścia na redę do wyjścia w morze spędza w porcie 30-36 godzin – wskazuje Dariusz Kobierecki, Prezes Zarządu w polskim Naftoporcie - Naftoport posiada obecnie 5 stanowisk przeładunkowych, w tym 3 do obsługi oceanicznych tankowców, przewożących ropę naftową. Przy każdym z nich można obsłużyć 180 statków i przeładować ok. 18 mln ton ropy naftowej rocznie .
Tym samym zdolności przeładunkowe Naftoportu są w stanie zaspokoić nie tylko zapotrzebowanie polskich przetwórców, ale także dwie rafinerie w Niemczech, połączone z Polską w ramach rurociągu Przyjaźń.
Ogranicza nas tylko Bałtyk
Największy zbudowany w historii tankowiec nazywał się TT Knock Newis, miał długość 458 metrów, 69 metrów szerokości i mieścił w sobie 650 tys. m sześciennych ropy naftowej, co oznaczało, że miał nośność (DWT) 647,955 ton. Odpowiada to niecałym 3 proc. polskiego rocznego zapotrzebowania na surowiec.
Jednak ze względu na zanurzenie (24,6m) nie byłby w stanie wpłynąć do Naftoportu w Gdańsku. Prezes Naftoportu wskazuje, że ograniczeniem żeglugi na Bałtyku jest głębokość Cieśnin Duńskich wynosząca 15 metrów.
- Ropa naftowa przewożona jest do Polski tankowcami klasy Aframax (skrót od average freight rate assessment maximal) o nośności (DWT) 80-120 tys. ton oraz większymi jednostkami Suezmax (nazwa i parametry statków wynikają z ograniczeń Kanału Sueskiego) rzędu 120-200 tys DWT. – mówi Dariusz Kobierecki - Sporadycznie obsługiwane były również większe jednostki typu VLCC (very large crude carrier). W praktyce każdy statek mogący wpłynąć na Bałtyk, może być również obsłużony w naszym terminalu – podsumowuje.
dst(2015-10-26 10:01) Zgłoś naruszenie 00
... bo nie chcieli naszych jabłek kupować. Dodam jeszcze, że od 20 lat nas obrażają.
Odpowiedzert(2015-10-26 21:42) Zgłoś naruszenie 00
Na głupotę NIemców, żeby kupować drogo to co mogą kupić tanio, lepiej nie liczyć...choć ostatnie występy p kanclerz w sprawie uchodźców, mogą podważać taki pogląd...jak by tak u nich jakąś Solidarność np. zainstalować?...może wtedy...
OdpowiedzSarmata(2015-10-26 10:09) Zgłoś naruszenie 00
@onr - pomijam fakt, że twój adres ip jest z Moskwy ... Co do wymyślania zagrożeń - niestety nie są wymyślone - kacapia wielokrotnie stosowała "broń surowcową i handlową" więc to nie jest zagrożenie hipotetyczne a realne. Możliwość kupowania z wielu źródeł nie tylko ogranicza możliwość tej presji na Polskę, ale daje również realne szanse na "sensowne" negocjacje ws tych surowców z Moskwą. CO do samego tytułu - zapewne jest on bardziej "nośny" niż twój, który jest mniej konfrontacyjny, ale nie zmienia to faktu, że akurat Polska i Polacy bardzo chętnie współpracowali by z Moskalami, ale to nie jest kwestia Naszych chęci tylko polityki kacapii, która w zasadzie wszystkie państwa z jakimi graniczy zwasalizowała [i to w najprymitywniejszy sposób [Białoruś, Azja post sowiecka] lub jest w stanie wojny [Japonia, w sumie Ukraina też, ale nazywa się to inaczej] lub jest w stanie złych stosunków - cała reszta. Więc to nie jest kwestia chęci Polaków, bo inni są w podobnej sytuacji.
OdpowiedzSarmata(2015-10-26 14:05) Zgłoś naruszenie 00
@niewiemocokaman:
OdpowiedzMi wychodzi, że ten adres jest lokalizowany na Moskwę... a czy się łączy zdalnie, czy tam jest to inna sprawa... ale na tą chwilę stamtąd się łączy...
Adres IP 178.62.126.*
Lokalizacja: RU Moscow
Host: 178.62.126.1
Registar nie sprawdzałem skąd jest - stawiam na Holandię
Tak na bardzo szybko...
niewiemocokaman(2015-10-26 12:27) Zgłoś naruszenie 00
sarmata zobacz ripe data base...
Odpowiedzinetnum: 178.62.0.0 - 178.62.127.255
netname: DIGITALOCEAN-LON-1
descr: DigitalOcean London
country: GB
admin-c: BU332-RIPE
tech-c: BU332-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: digitalocean
mnt-lower: digitalocean
mnt-routes: digitalocean
created: 2014-04-07T06:16:03Z
last-modified: 2014-04-07T06:16:03Z
source: RIPE # Filtered
person: Ben Uretsky
address: 101 Ave of the Americas, 10th Floor
address: New York, NY 10013
phone: +16463978051
nic-hdl: BU332-RIPE
mnt-by: digitalocean
created: 2012-12-21T18:34:57Z
last-modified: 2014-09-03T16:32:57Z
source: RIPE # Filtered
Jan Antoni(2015-12-10 00:14) Zgłoś naruszenie 00
poglebic ciesnine dunska :)
Odpowiedzonr(2015-10-26 09:24) Zgłoś naruszenie 01
Najpierw wymysla sie zagrozenie (zamkniece kurka), potem naglasnia go w mediach, a teraz oglasza ze "nie boimy sie" wydumanego problemu. To jest szczyt absurdu. Po za tym dlaczeo tytul nie stwierdzil "Polskie zapotrzebowanie na rope strategicznie zabezpieczone z wielu zrodel". To jest odrazajace jak staracie sie dokopac Polsce polsko-jezyczne pismaki.
Odpowiedz