W styczniu udział rynkowy Grupy PKP Cargo w ujęciu masy był o 0,6 pkt proc. niższy niż przed rokiem i wyniósł 45,2 proc., a w ujęciu pracy przewozowej zmniejszył się o 1,5 pkt proc. do 51,6 proc..

"Pierwszy miesiąc 2016 roku kolejny raz upłynął pod znakiem spadków na rynku przewozów towarów koleją.Operatorzy przetransportowali w tym okresie łącznie 15,62 mln ton, o ponad 640 tys. ton mniej niż rok wcześniej. W porównaniu do wyników sprzed roku, w styczniu w PKP Cargo wyraźnie wzrosły m.in. przewozy intermodalne (o 19% r/r) oraz ropy naftowej i przetworów naftowych (o 57% r/r). To efekt m.in. dynamicznego wzrostu przewozów kontenerów z Chin w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku oraz realizacji przewozów dla pozyskanych w ostatnim czasie klientów z branży petrochemicznej. Za mniejsze przewozy w styczniu w ujęciu rocznym odpowiada m.in. słabsza dynamika na rynkach kamienia, rud i koksu. Na rynek przewozów kamienia oddziałuje stopień realizacji inwestycji drogowych. Niższe przewozy rud to pochodna spadków produkcji stali. Na rynek koksu wpływa natomiast mniejszy eksport na Zachód, spowodowany niskimi cenami tego paliwa na światowych rynkach" - czytamy w komunikacie.

>>> Czytaj też:  Postępowanie ws przejęcia przewoźników Orlenu przez PKP Cargo przedłużone

Porównując do grudnia 2015 roku, w styczniu urosły przewozy m.in. nawozów i metali. Wzrosty w segmencie nawozów to efekt większych przewozów w kraju oraz eksporcie przez porty morskie. Za wzrost w segmencie metali odpowiada zwiększone zapotrzebowanie klientów.

Niższe niż przed miesiącem były z kolei przewozy kamienia i węgla kamiennego. Spadki na rynku kamienia są związane z wejściem w okres zimowy. W tym czasie kopalnie remontują linie technologiczne. Z kolei na rynek przewozów węgla kamiennego w styczniu wpływało kilka okoliczności: wysokie zapasy przy elektrowniach, ograniczenie przewozów w związku z wykolejeniem pociągu i zablokowaniem linii dla przewozów towarowych, a także spadek eksportu przez porty morskie, podano również.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (47,8% udziału w rynku według masy i 55,9%% według pracy przewozowej w 2015 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.