"Kryzys na rynkach finansowych oraz niestabilna sytuacja makroekonomiczna wpłynęły na spowolnienie wydatków na reklamę w dziennikach, które jako pierwsze reagują na pogorszenie koniunktury. W trzecim kwartale 2008 r. wydatki reklamowe w prasie codziennej skurczyły się o 3%, przede wszystkim za sprawa redukcji budżetów reklamodawców" - czytamy w raporcie.

Według Agory, wartość rynku reklamy w internecie wzrosła w III kw. o 37% r/r do 189 mln zł. Wydatki na reklamę zewnętrzną w tym okresie wzrosły o 4 % do 159 mln zł, a wydatki na radiostacje - o 10% do 136 mln zł.

"Według ostatnich danych AGB Nielsen Media Research, w październiku 2008 r. liczba spotów i wykorzystanie czasu reklamowego spadło w czterech największych stacjach o kilka procent w stosunku do października 2007 r." - czytamy dalej.

W sumie, w okresie styczeń-wrzesień 2008 r. wydatki reklamowe na wszystkie media w Polsce sięgnęły 5,7 mld zł i były wyższe od zeszłorocznych o prawie 740 mln zł (15%). Wydatki na reklamę w telewizji wzrosły o 380 mln zł (ok. 17%). W dziennikach reklamodawcy wydali o 33 mln zł (o ponad 4%) więcej niż przed rokiem, natomiast w magazynach o 66 mln zł ( 9%). Wydatki na reklamę zewnętrzną wzrosły o 47 mln zł (11%), na reklamę radiową o 51 mln zł (13 %). Wpływy internetu wzrosły w tym okresie o prawie 160 mln zł (38%) i stanowiły 10% wszystkich wydatków na reklamę.

Reklama

Agora podała, że W okresie styczeń-wrzesień 2008 r. "Gazeta Wyborcza" była najchętniej wybieranym tytułem przez reklamodawców. Jej wpływy reklamowe rosły trochę szybciej niż całkowite wydatki na reklamę w segmencie dzienników, a jej udział w tych wydatkach utrzymał się na poziomie roku ubiegłego i wyniósł ok. 42%.

"W trzecim kwartale 2008 r. prasa codzienna zaczęła odczuwać pierwsze sygnały spowolnienia gospodarczego. W omawianym okresie wydatki na reklamę wymiarową w 'Gazecie Wyborczej' spadły o 6%, a jej udział wyniósł 40% (spadek o 1,5 pkt.%)" - czytamy w raporcie.

"Wraz z zaostrzaniem się sytuacji konkurencyjnej na rynku ogłoszeniowym dzienników spółka obserwuje narastającą presję rabatową, przejawiająca się coraz częściej pakietowaniem różnych pism i oferowaniem przy tej okazji znacznych upustów cenowych" - poinformowała Agora.

Ze względu na gorsze niż oczekiwano wydatki na reklamę w dziennikach w III kw. 2008 r. spowodowane kryzysem finansowym i niejasną sytuacją makroekonomiczną, spółka już wcześniej zmieniła swoje szacunki dotyczące tego segmentu rynku w 2008 r.

"Według nowych szacunków spółki dynamika wydatków reklamowych w prasie codziennej w 2008 r. wyniesie 1-2%. Oczekiwania Agory dotyczące pozostałych mediów pozostają bez zmian" - poinformowała Agora.

Spółka oceniła, że kondycja rynku reklamy w 2009 r. zależy od prognoz PKB dla Polski, które w obecnej sytuacji rynkowej są niespójne. Agora przedstawi szacunki dotyczące rynku reklamy w następnym roku wraz z komentarzem za IV kw. 2008 r.