W sierpniu w Świątkowie w województwie kujawsko-pomorskim wykonawca badań rozpoczął wiercenie pierwszego z dwóch otworów rozpoznawczych. Mają one dać odpowiedź na pytanie, czy zalegający w okolicy wysad (słup) solny nadaje się do wymycia w nim pustej przestrzeni – kawerny – w której można magazynować gaz.

Zgodnie z planem badań, w ciągu 4-5 miesięcy otwory sięgną głębokości 1800 m, a na podstawie uzyskanych rdzenia specjaliści ocenią przydatność złoża soli do budowy magazynu. Jeżeli wyniki wypadną pozytywnie, jak deklarują przedstawiciele Gaz-Systemu, w przyszłym roku zapadnie decyzja inwestycyjna o budowie.

Wszystkie istniejące w Polsce magazyny gazu znajdują się w gestii spółki z grupy PGNiG – Gas Storage Poland. Magazyn w Damasławku byłby pierwszy w posiadaniu Gaz-Systemu.
Magazyny są bardzo ważnym elementem pracy systemu gazowego. Pozwalają na przykład zgromadzić nadmiar gazu latem, gdy popyt na to paliwo jest mniejszy, a uwolnić je zimą, gdy zapotrzebowanie na gaz rośnie. W dodatku magazyn typu kawernowego pozwala bardzo szybko reagować, na przykład na zakłócenia w dostawach z innych źródeł i przechodzić od zatłaczania do uwalniania gazu. Przykład takiego działania mieliśmy ostatnio w czerwcu, w czasie kilkudniowej przerwy w pobieraniu gazu z gazociągu jamalskiego z powodu złej jakości paliwa, tłoczonego z Rosji tą rurą. Na polecenie Gaz-Systemu kawernę w Mogilnie błyskawicznie przełączono z napełniania na opróżnianie i krajowi odbiorcy nie zauważyli żadnej różnicy.

>>> Czytaj też: Ostatnie nawałnice - jaki mają związek z krowami i OZE?

Reklama

Dodatkowo nowy magazyn ma leżeć na planowanej odnodze trasy przesyłu gazu z Bramy Północnej – czyli terminala LNG i gazociągu Baltic Pipe – na południe, co poprawi bezpieczeństwo i płynność dostaw tą drogą. Do tego jednak niezbędne będzie wybudowanie ok. 450 km gazociągów dużej średnicy – od Goleniowa pod Szczecinem do Damasławka, i dalej do Mogilna i węzła w Odolanowie.

Nowością ma być jednak zaoferowanie zdolności magazynowych na rynek. Po ostatniej zmianie ustawy o zapasach, importerzy gazu albo muszą trzymać jego obowiązkowe zapasy w kraju, albo płacić więcej za wykupienie specjalnej przepustowości na interkonektorze albo wykupić tzw. usługę biletową.

Magazyn powinien więc działać z korzyścią dla rynku, dlaczego? O tym w dalszej części artykułu na portalu wysokienapiecie.pl

Autor: Leszek Kadej, WysokieNapiecie.pl