Pierwsza z podpisanych umów zawartych między PKP Intercity i PESA Bydgoszcz obejmuje modernizację 83 wagonów osobowych, z opcją na dodatkowe 42 wagony, które będą kursować jako bezprzedziałowe 2 klasy. Po skorzystaniu z prawa opcji wartość tego zamówienia wzrasta z 312 mln zł brutto do 470 mln zł brutto. Przedmiotem drugiej umowy jest modernizacja 40 wagonów, z opcją na dodatkowych 20 pojazdów, które będą kursować jako wagony 1 i 2 klasy. Dotychczasowa wartość zamówienia to 166 mln zł brutto, po jego zwiększeniu – będzie to 248 mln zł brutto, podano w komunikacie.

Trzecia umowa dotyczy modernizacji 40 wagonów COMBI, z opcją na dodatkowe 20. Po zwiększeniu zamówienia przez PKP Intercity jego wartość wzrosła z 208 mln zł brutto do 311 mln zł brutto. Po skorzystaniu z prawa opcji łączna wartość planowanych inwestycji wynosi prawie 1,03 mld zł brutto i obejmie 245 wagonów.

Zgodnie z zawartymi umowami, producent zobowiązany jest do realizacji zamówienia w okresie 30 miesięcy od podpisania umów. Natomiast kolejne 18 miesięcy obejmuje przeglądy wagonów na trzecim poziomie utrzymania. 

"Realizowane przez nas inwestycje w ramach wartej 7 mld zł strategii taborowej mają na celu zapewnienie pasażerom coraz wyższego komfortu podróżowania. Rozszerzenie trzech umów zawartych w tym roku z PESA Bydgoszcz oznacza, że nasi pasażerowie będą mogli skorzystać z łącznie aż 245 dodatkowych nowoczesnych i komfortowych wagonów. To ogromna liczba, te wagony będą mogły obsłużyć kilkadziesiąt pociągów" - powiedział prezes PKP Intercity Marek Chraniuk, cytowany w komunikacie. 

Zmodernizowane wagony będą wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy internet. Modernizacja wagonów obejmie również monitoring, wzmacniacze sygnału GSM/LTE oraz toalety z zamkniętym układem. Z myślą o komforcie podróży pojazdy zostaną wyciszone. Numery foteli zostaną oznaczone alfabetem Braille`a. Wagony COMBI będą dodatkowo posiadać miejsca dla osób niepełnosprawnych. Będą one dopasowane także do przewozu rowerów oraz wyposażone w przedziały rodzinne i maszyny vendingowe.

"PKP Intercity konsekwentnie realizuje największy w historii spółki program inwestycyjny 'PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji'. Efektem tego będzie znaczące podniesienie komfortu podróży, co jeszcze mocniej przyczyni się do renesansu polskiej kolei – podkreśla Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. 

Modernizacja w sumie 245 wagonów przez PESA Bydgoszcz realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 dla projektów "Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A." (P1) i "Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A." (P2). Na zakup nowych wagonów i lokomotyw oraz modernizację taboru już posiadanego, a także na stacje postojowe PKP Intercity przeznaczy do 2023 roku około 7 mld zł.

PESA Bydgoszcz to polski producent pojazdów szynowych, zajmuje się także modernizacjami, naprawami i przeglądami taboru.

PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2017 roku miał 42,8 mln pasażerów.