„Cieszymy się, że z okazji nadchodzących świąt możemy przekazać użytkownikom autostrady nową, przejezdną, trzypasmową obwodnicę Poznania, która jest przykładem wielkopolskiej solidności” - powiedział w czasie piątkowej konferencji prasowej w Poznaniu Sebastian Joachimiak, członek zarządu Autostrady Wielkopolskiej SA, koncesjonariusza A2.

Podkreślił, że modernizacja kosztowała 202 mln zł i została w całości sfinansowana przez AWSA. „Serdecznie dziękuję kierowcom za cierpliwość i zrozumienie podczas realizacji rozbudowy” – dodał.

Przedstawiciel firmy A2 Route, wykonawcy prac modernizacyjnych Grzegorz Florczyk podkreślił, że po raz pierwszy w Polsce tego typu inwestycja prowadzona była bez wyłączenia ruchu na autostradzie. „Przygotowywaliśmy się do tego zadania dwa lata” – zaznaczył.

Dodał, że w czasie 9-miesięcznej modernizacji odcinka A2 pomiędzy węzłami Poznań Zachód i Poznań Krzesiny wzmocniono jezdnię na całej jej szerokości. „Wykorzystanych zostało ok. 150 tys. ton masy bitumicznej, ponad 100 tys. innych materiałów do podbudowy, wymieniliśmy 85 km stalowych barier ochronnych” – wyliczył.

Zainstalowano również 1,3 tys. lamp ledowych, które mają mieć możliwość sterowania natężeniem światła w zależności od potrzeb. W przyszłym roku na zmodernizowanej obwodnicy zostanie zainstalowany system sterowania ruchem złożony m.in. z 10 tablic informacyjnych. Przy drodze zostaną postawione nowe ekrany akustyczne o łącznej powierzchni 28 tys. m kw.

Reklama

Przy modernizacji pracowało około 200 osób. Przedstawiciele wykonawców podkreślali, że mimo remontu, w czasie prowadzonych prac na obwodnicy, nie odnotowano żadnego poważniejszego wypadku drogowego, a jedynie kolizje.

Doradca zarządu Autostrady Wielkopolskiej SA Robert Stankiewicz, powiedział, że oprócz planowania robót na tempo prac korzystnie wpłynęły panujące warunki atmosferyczne. Dodał, że mimo remontu ruch na obwodnicy nie zmalał. „Przez te 277 dni modernizacji, średnio, każdego dnia obwodnicą Poznania w tym czasie jeździło 70 tys. pojazdów. Na początku tej inwestycji podawaliśmy, że są to liczby na poziomie 65 tys. pojazdów, zatem widać wyraźnie, że (…) ruch na autostradzie i tak był wyższy niż w ostatnich latach” – podkreślił.

Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak wskazał, że zakończenie prac przy dobudowie trzeciego pasa przyczyni się do poprawy jakości powietrza w mieście. „Kierowcy patrzyli, gdzie jest większy korek, gdzie jest mniej samochodów, stąd większe natężenie samochodów w tym okresie w Poznaniu” – powiedział.

Pomimo dobudowania trzeciego pasa ruchu na autostradowej obwodnicy Poznania będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 120 km/h. Rocznie z obwodnicy korzysta blisko 23 mln kierowców, a 2/3 tej liczby pokonuje tę trasę bezpłatnie, poruszając się w ramach skrajnych węzłów Poznań Wschód i Poznań Zachód.

Liczący przeszło 13 km odcinek obwodnicy Poznania pomiędzy węzłami Komorniki i Krzesiny oddano we wrześniu 2003 r. Inwestycję zrealizowała GDDKiA, utrzymaniem obwodnicy zajęła się AWSA. Budowa obwodnicy trwała 4 lata, a jej całkowity koszt wyniósł 884 mln zł.

Obecnie skrajne węzły autostradowej obwodnicy Poznania stanowią otwarte w 2012 roku węzły Poznań Zachód i Poznań Wschód; od tego czasu odcinek, który kierowcy mogą pokonywać nieodpłatnie, został wydłużony do 25 km.(PAP)

Autor: Szymon Kiepel