Cytowany we wtorkowym komunikacie szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że nowe obwodnice stanowić będą ważny element komunikacyjny Mazowsza.

Obwodnica Skaryszewa będzie miała długość ok. 6 km i powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Będzie ona zaprojektowana w układzie ruchu północ-południe, po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu.

Reklama

Resort infrastruktury wyjaśnił, że celem budowy nowej trasy jest wyprowadzenie tranzytu z centrum miejscowości. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK9 na trasie Radom – Iłża – Opatów, czyli docelowo pomiędzy przyszłymi drogami ekspresowymi S12 i S74.

Uzyskanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Skaryszewa planowane jest w pierwszej połowie 2023 roku, a jej budowa ma być prowadzona w latach 2026-2028.

Resort poinformował, że obwodnica Łącka (ok. 3 km) ominie istniejącą zabudowę prawdopodobnie po północno–zachodniej stronie obecnego przebiegu DK60. Ostateczny przebieg trasy zostanie jednak określony w decyzji środowiskowej. Podobnie jak w przypadku Skaryszewa i w tym przypadku uzyskanie decyzji planowane jest na pierwszą połowę 2023 r. Trasa ma być budowana w latach 2026-2028.

Ministerstwo zwróciło uwagę, że obwodnica Łącka poprawi ruch na DK60, która jest obecnie alternatywną północną obwodnicą aglomeracji warszawskiej.

Zgodnie z planem inwestycyjnym najdłuższą trasą, bo 9 kilometrową, ma być obwodnica Zwolenia. Resort tłumaczy, że trasa zostanie zaprojektowana w nowym śladzie, w układzie północ-południe, po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości. Początek obwodnicy planowany jest na węźle projektowanym na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 79 oraz przyszłej drogi ekspresowej S12.

Celem obwodnicy będzie wyprowadzenie ruchu z centrum Zwolenia. Inwestycja ta poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK 79 Piaseczno - Góra Kalwaria – Sandomierz.

Tak jak w przypadku poprzednich tras, niezbędne dokumenty środowiskowe mają być gotowe w pierwszej połowie 2023 roku, a inwestycja prowadzona będzie w latach 2026-2028.

Obwodnice Skaryszewa, Łącka i Zwolenia powstać mają w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic. Zgodnie z nim na Mazowszu na powstać 9 nowych tras. Będą to jeszcze obwodnice: Ciechanowa w ciągu drogi krajowej nr 60, Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79, Ostrołęki w ciągu drogi krajowej n 53, Pułtuska w ciągu dróg krajowych nr 57 i 61, Siedlec w ciągu drogi krajowej nr 63 oraz Sokołowa Podlaskiego w ciągu dróg krajowych nr 62 i 63.

Program zakłada, że do 2030 roku ma powstać sto obwodnic o długości ok. 820 km. Koszt budowy ma wynieść blisko 28 mld zł. (PAP)

autor: Michał Boroń