Jak wskazał wiceminister, 16 maja 2020 r. weszła w życie ustawa o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, nowelizująca ustawę o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. W ramach nowelizacji zwiększona została stawka dopłaty do 1 wozokilometra przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z kwoty nie wyższej niż 1 zł do 3 zł.

Jak zaznaczył, nowa stawka dopłaty obowiązuje od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. "Trzykrotnie zwiększona stawka dopłaty ma na celu zachęcenie jednostek samorządu terytorialnego do organizacji kolejnych linii komunikacyjnych i udziału w naborze" - mówił.

"Pomoc ta jest szczególnie istotna w czasie zmniejszonej mobilności obywateli spowodowanej epidemią koronawirusa, przyczyniając się do utrzymania linii komunikacyjnych w tym niezwykle trudnym okresie dla transportu autobusowego" – powiedział. "Zachęcam samorządy, aby tworzyły linie użyteczności publicznej i korzystały z rządowego wsparcia" - dodał.

Weber wskazał, że pojawiały się obawy o utrzymanie w czasach epidemii projektów społecznych i rozwojowych. "Zapewniam, że nie tylko nic takiego się nie stało, ale na przykładzie funduszu autobusowego (widać, że) one się jeszcze zwiększyły" - wskazał wiceminister infrastruktury.

Reklama

Resort poinformował, że zgodnie z harmonogramem od 22 do 29 maja br. odbędzie się nabór wniosków o objęcie w 2020 r. dopłatą z Funduszu, a od 1 do 5 czerwca br. wnioski mają być rozpatrywane. Ogłoszenie wyników naboru oraz zawarcie z organizatorami umów o dopłatę przewidziano od 8 czerwca.

Po podpisaniu umowy o dopłatę, organizatorzy publicznego transportu zbiorowego będą zawierali umowy z operatorami o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego i uruchamiali linie komunikacyjne przy wsparciu środków Funduszu - czytamy w komunikacie MI.

Resort przypomniał, że w ramach przeprowadzonych naborów wniosków o objęcie w 2019 roku dopłatą z Funduszu, wpłynęły łącznie 294 wnioski o dofinansowanie dla uruchomienia 1500 linii komunikacyjnych.

"Łączna liczba wozokilometrów linii objętych dofinansowaniem wynosi 17 243 199, a kwota wykorzystanych środków z funduszu 17,9 mln zł. Natomiast w ramach naboru wniosków o objęcie w 2020 roku dopłatą z Funduszu wpłynęły 253 wnioski o dofinansowanie dla uruchomienia 1741 linii komunikacyjnych. Łączna liczba wozokilometrów linii objętych dofinansowaniem wynosi 60 547 342, a kwota wykorzystanych środków z funduszu 59,5 mln zł" - czytamy.

Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej weszła w życie na początku lipca ub. roku. Z Funduszu dofinansowywane jest przywracanie lokalnych połączeń autobusowych.

Dofinansowanie z funduszu samorządy mogą uzyskać dla linii komunikacyjnych nie funkcjonujących od co najmniej trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy powołującej fundusz i na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po wejściu w życie tej ustawy. Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinasowanie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w 2020 r. wynosi 800 mln zł.

>>> Czytaj także: Zakaz ruchu lotniczego na obszarze Polski będzie przedłużony. Jest projekt rozporządzenia