● Na świecie w I kwartale 2009 r. sprzedaż komórek spadała o 8,6 proc., ale rosła – o 12,6 proc. – sprzedaż smartphone’ów (multimedialnych telefonów komórkowych z systemem operacyjnym). Czy taki trend obserwowany jest też w Polsce?
– Tak. Z raportów analityków wynika, że w I kwartale odnotowano u nas spadek sprzedaży telefonów komórkowych i bardzo duży, ponad 20-proc. wzrost sprzedaży smartphone’ów. Także II kwartał dla HTC w Polsce nie był zły. W naszej ofercie zadebiutowały trzy nowe telefony z systemem operacyjnym Windows Mobile i jeden z systemem Google Android, a ludzie lubią kupować nowości.
TELEFONY Z HTC
HTC powstało w 1997 roku i znane jest z produkcji telefonów komórkowych z systemem Windows Mobile (w 2008 roku miało około 2/3 globalnego rynku komórek z tym systemem operacyjnym). Przez wiele lat swe produkty sprzedawało tylko pod markami operatorów, na przykład w sieci Orange jako SPV, a w T-Mobile jako MDA.
Reklama
● Dlaczego rynek komórek spada, a rynek smartphone’ów rośnie?
– Spowolnienie gospodarcze w I swej fali najpierw odczuwają ludzie gorzej sytuowani. A oni nie kupują drogich urządzeń i dotyczy to nie tylko telefonów, ale też np. komputerów. Lepiej sytuowani nadal kupują, choć może nie tak chętnie jak jeszcze rok temu. To pierwsza przyczyna.
Drugą jest to, że smartphone są kupowane przez firmy poszukujące w trudnych czasach rozwiązań, które pozwolą im szybko i prężnie odpowiedzieć na potrzeby klientów. Smartphone’y zwiększają mobilność pracowników i usprawniają pracę firmy.
Trzecim powodem jest zapewne to, że smartphone pozwala zmniejszyć liczbę urządzeń wożonych lub noszonych przez użytkownika. Zamiast trzech czy czterech ma tylko jedno.
● Telefony sprzedawane przez HTC pod własną marką mają na świecie ok. 4-, 5-proc. udział w rynku smartphone’ów. Licząc z telefonami sprzedawanymi pod markami operatorów, udział rośnie do ok. 9–10 proc. A w Polsce?
– Podobny. Obecnie to ok. 10 proc. Pracujemy nad tym, aby w tym roku nasz udział w polskim rynku smartphone’ów wzrósł jeszcze bardziej. Myślę, że łączna sprzedaż tego typu urządzeń przez wszystkich producentów może przekroczyć nawet 1 mln sztuk.
Wzrostowi sprzedaży sprzyjać będzie pojawianie się kolejnych telefonów z systemem operacyjnym Android. Na razie na rynku są dostępne dwa, oba przez nas produkowane, a w lipcu pojawi się w sprzedaży – także w Polsce – trzeci: HTC Hero. Pojawią się też być może telefony z Androidem od innych dostawców. Ten system operacyjny i możliwości, jakie oferuje, mogą zachęcić klientów do wymiany telefonów.
PRODUCENCI SMARTPHONE’ÓW
Największym światowym producentem smartphone’ów jest Nokia, która wyposaża je w system operacyjny Symbian. Drugim graczem jest kanadyjski Research In Motion (urządzenia BlackBerry), a o trzecie miejsce walczą Apple (iPhone) i HTC.
● W 2008 roku HTC na świecie sprzedał w sumie 12 mln komórek, w tym 5,9 mln sztuk – dane Gartnera – pod własną marką. Jak te proporcje układają się w Polsce?
– W 2008 roku także w Polsce pod własną markę sprzedaliśmy mniej niż 50 proc. telefonów.W tym roku sprzedaż pod marką HTC przekroczy poziom 50 proc.
● W I półroczu na naszym rynku pojawiły się cztery modele waszych telefonów z systemem operacyjnym Windows Mobile i dwa z Google Android. Ile nowych modeli telefonów wprowadzicie w tym roku?
– Jeszcze nie wiemy. W 2007 roku wprowadziliśmy na polski rynek 13 modeli. W 2008 roku – 11. Jak do tej pory każdy nowy telefon HTC był sprzedawany w Polsce, ale nie każdy nasz produkt musi pojawić się na każdym rynku.
● TOMASZ LEŚNIAK
od 2007 roku szef HTC w Polsce i Europie Wschodniej. Wcześniej przez osiem lat pracował w Nokii