Po pierwsze - franczyza przynosi większe zyski

Franczyza jest dobrym sposobem na otwieranie firmy w trudniejszych czasach. Chętnych kuszą zyski, które w sieci są nawet o 20–30 proc. większe niż w samodzielnej placówce.– W czasie stagnacji obserwujemy większe zainteresowanie zakupem licencji franczyzowej – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa w Profit System.

Po drugie - franczyza bezpieczniejsza

Jak tłumaczy, inwestycja w biznes na licencji jest bezpieczniejsza, bo niesie mniejsze ryzyko porażki. Działalność opiera się na sprawdzonym pomyśle i sprawdzonej marce rozpoznawalnej przez odbiorców. Magnesem jest też większy zysk, jaki można wypracować działając w sieci.

Reklama

Po trzecie - franczyza tańsza

Według wyliczeń ekspertów, jest on średnio o 20–30 proc. większy niż w przypadku niezależnie działających placówek. Powodem, dla którego coraz więcej osób skłania się ku franczyzie, jest również to, że obecnie można już znaleźć systemy o inwestycji początkowej poniżej 50 tys. zł. Takich systemów jest ponad 60 z 480 działających na rynku.

To bardzo ważny argument w czasach, gdy dostęp do kredytów został bardzo utrudniony. Wciąż jeszcze niewiele banków oferuje możliwość zaciągnięcia kredytu przez franczyzobiorcę. Jednym z nich jest Deutsche Bank PBC, który usługę pod nazwą db FranchiseFinance w zakresie finansowania małych i średnich przedsiębiorstw wprowadził jesienią 2007 roku.

Największą grupę – prawie połowę – stanowią sieci, które wymagają od przyszłego partnera zainwestowania nie więcej niż 100 tys. zł.

Najbardziej kapitałochłonne są supermarkety, restauracje oraz stacje benzynowe, w których inwestycja może przekroczyć nawet 5 mln zł. Najmniej natomiast trzeba zainwestować w punkt bankowy, na który wystarczy około 20 tys. zł. Na zwrot zainwestowanego kapitału trzeba natomiast czekać od sześciu miesięcy do trzech lat.

Z roku na rok wzrasta liczba osób gotowych zainwestować własne pieniądze w biznes pod cudzą marką. Jak wynika z szacunków Profit System, w tym roku przybędzie 3,5 tys. franczyzowych sklepów i punktów usługowych. Obecnie jest ich ponad 26 tys.

WARUNKI PRZYSTĄPIENIA DO WYBRANYCH SIECI FRANCZYZOWYCH

Nazwa sieci Koszty inwestycji Dodatkowe opłaty Inne wymagania
Carrefour 30 tys. zł - gdy lokal nalezy do sieci 1,5 proc. od obrotu co miesiąc Lokal 100-500 mkw.,doświadczenie w handlu,
Czas na herbatę 20 tys. zł - sklep firmowy, 4 tys. zł -punkt firmowy nie ma wystój sklepu zgodny z wymaganiami sieci, stały zakup kawy, herbaty i ziół od dawcy licencji
Chata Polska 100-110 tys. zł 600 zł co miesiąc Lokalizacja gwaratująca obroty 1 tys. zł na 1 mkw., dobra opinia płatnicza, unifikacja wyglądu sklepu
Dobre wina 25-35 tys. zł nie ma lokal 20-60 mkw., działalnośc oparta o umowę franczyzy, prowadzenie wasnej działalności gospodarczej, umiejętności handlowe
Gorąco Poleca Nowakowski 136 tys. zł wyposażenie + remont sklepu 5 tys. zł za wejście do sieci lokal 50-60 mkw. o wysokości minimum 3 metrów w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców, własna działalnośc gospodarcza,
Intermarche 500 tys. zł lub 20 proc. kosztów inwestycji nie ma lokal 400-2 tys. mkw., wiek 25-50 lat, dział w 6-miesięcznym szkoleniu, możliwośc zmiany mijsca zamieszkania
Milea od 50 tys. zł nie ma lokal 100-400 mkw., udział w miesięcznym szkoleniu, własna działalność gospodarcza
Produkty Benedyktyńskie 140 tys. zł netto 30 tys. zł netto za wejście do sieci lokal co najmniej 30 mkw., połozony przy ruchliwej ulicy
Tea For You 34,7 tys zł. własna działalnośc gospodarcza, lokal około 7-9 mkw.w centrum handlowym lub ciągu komunikacyjnym
Bacówka Tradycyjne Towary 80 -100 tys. zł, przy lokalu do 100 mkw. nie podają lokal 55 mkw., własny lub wynajęty na minimum 5 lat,
Żółty Cesarz 30-50 tys. zł uzależniona od obrotu lokal 40-100 mkw.
Organic Farma Zdrowia od 85 tys. zł nie ma lokal 40-100 mkw., w miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców, doświadczenie w handlu,
Mobilex, sklep ze sprzętem rehabilitacyjny 50-100 tys. zł 10 tys. zł za wejście do sieci + 2 tys zł co miesiąc za działanie w ramach sieci lokal minimum 50 mkw.w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców, dysponowanie własnym samochodem, łatwośc nawiązywania kontaktu
Apteka Arnika 155 tys. zł ustalana indywidualnie opłata za wejście i działanie w ramach sieci lokal 120-200 mkw., położony w miejscu o dużym natężeniu ruchu, dostsowanie lokalu do wymagań sieci
Atlantic od 45 tys. zł nie ma lokal 35-50 mkw., w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców, w galeriach handlowych lub przy głownych ulicach
Badura 150 tys. zł. nie ma lokal minimum 60 mkw., na parterze, najlepiej w galerii handlowej, doświadczenie w handlu
Boogi Nights 35-50 tys. zł zatowarowanie + koszty zakupu mebli i remontu 10 tys. zł za wejście do sieci+ 1 proc. od obrotu co miesiąc lokal 40-60 mkw., w miastach powyżej 40 tys. mieszkańców,
Reserved 700 tys zł nie ma
Yups! od 40 tys. zł nie ma lokal 30-100, w miastach powyżej 25 tys. mieszkańców, własny kapitał, zaangazowanie
Ravel 100 tys. zł nie ma lokal minimum 100 mkw., w miascah powyżej 40 tys. mieszkańców, najlepiej w centrum handlowycm, pełna współpraca przy realizacji inwestycji
Logoshop od 40 tys. zł nie ma lokal 50-120 mkw., w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców, najlepiej w centrum miasta lub galerii handlowej, dostosowanie lokalu do standardów sieci
Oxide 500-600 zł za mkw. nie ma lokal od 50 mkw., w miastach powyżej 25 tys. mieszkańców, doświadcenie w branży, urządzenie sklepu zgodnie ze standardami sieci
Mohito 2,5 tys. zł netto za mkw., minimalna kwota - 375 tys zł nie ma lokal własny lub wynajęty, posiadanie środków własnych na uuchomienie biznesu
Miss Trendy od 25 tys. zł netto nie ma lokal 40-80 tys. mkw., w centrum miasta, własne środki na uruchomienie biznesu, zaangazowanie
Greenpoint 1 tys. zł za mkw. nie ma, raz na kwartał opłata marketingowa lokal 70-100 mkw., w miastach powyżej 40 tys. mieszkańców, prawo do prowadzenia działaności w lokalu, dostosowanie lokalu do standardów sieci
Gorseteria 70 tys zł 15 tys. zł za wejście do sieci lokal 35-68 mkw., w galerii handlowej lub w centrum miasta
Aryton od 30 tys zł nie ma lokal 80-120 mkw., dostawy co tydzień w szczycie sezonu, proponowana marża 45 proc.,
City Hell 600-900 tys zł 1,9 tys zł na rok lokal minimum 35 mkw. do 500 mkw., własny kapitał, dostosowanie lokalu do wymagań sieci,
4F Sport Performance 60-100 tys. zł nie ma
Heavy Duty 100-150 tys. zł - lokal, 100-120 tys. - towar 15 tys. zł za wejście do sieci lokal 70-90 mkw.
Quiosque od 30 tys zł + koszty remontu 10 tys zł netto za wejście do sieci lokal 50-120 mkw.z tytułem prawnym do jego uzywania, w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców, zabezpeiczenie w postaci weksla in blanco wraz z porozumieniem wekslowym oraz kaucji zwrotnej lu lokaty z blokadą na rzecz franczyzodawcy w kwocie 30 tys zł.
Gwoździej 7-20 tys zł 2 tys. zł za wejście do sieci lokal 100-500 mkw., w miastach powyżej 10 tys. mieszkańców,
USA Sports 2-2,5 tys. za mkw. z towarem nie ma lokal w mieście powyżej 100 tys. mieszkańców, w centrum miasta z wejściem od ulicy lub w centrum handlowym, doświadczenie w handlu, środki na otwarcie sklepu i zatowarowanie
5.10.15 1-1,5 tys. zł na adaptację lokalu 15 tys. zł za wejście d sieci zabezpieczenie w postaci zbywalnej gwarancji bankowejna kwotę 50 tys. złoraz depozyt zwrotny w wysokości 20 tys zł.
Yako Outlet od 25 tys zł nie ma ustalenia indywidualne
Galeria Prezentów 150 tys zł 35 tys. zł za wejście do sieci lokal 30-40 mkw., w miastach około 100 tys. mieszkańców, podporządkowanie się standardom sieci,
La Pink 100-120 tys zł 5 tys. zł za wejście do sieci + procent od obrotu własny lokal
Świat Torebek około 30 tys zł 7 tys. zł za wejście do sieci lokal w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców, posiadanie środków na uruchomienie biznesu,
Yes Sklepy Jubilerskie 300 tys. zł netto 15 tys. zł za wejście do sieci zaangażowanie w prowadzenie sklepu, przestrzeganie zasad pracy ustalonych przez sieć, gotowośc do podnoszenia kwalifikacji
Mydło i Powidło 10-50 tys zł netto - lokal, 20 tys zł netto - towar 1 tys. zł - za wejście do sieci lokal w atrakcyjnej lokalizacji o dużym natężeniu ruchu
Zielony Kot 60 tys. zł - wyposażenie i aranżacja, 120 tys zł - towar 12 tys. zł za wejście do sieci+ opłata za pomoc w aranżacji lokal 20 mkw. z tytyłem prawnym do jego używania przez minimum 5 lat, w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, prowadzenie sklepu zgodnie z wymaganiami sieci
Bricomarche 500 tys zł lub 20 proc. wartości inwestycji wiek 25-50 lat, udział w 6-miesięcznym szkoleniu, możliwość zmiany miejsca zamieszkania
Dobre Dla Domu 60 tys. zł na towar 10 tys. zł - opłata franczyzowa, 7 tys. zł - na budżet promocyjny, 460 zł miesięcznie - za udostepnienie infrastruktury informatyznej prowadzenie wasnej działalności gospodarczej, zorganizowanie w punkcie sprzedaży drukarki fiskalnej, terminala kart płatniczych, drukarki do komputera, systemów ratalnych
Eurofirany 80-350 tys. zł lokal 170-500 mkw., w miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców, położony w centrum handlowym, doświadczenie w ranży tekstylnej
Glazura Królewska 35 tys zł 15 tys. zł - opłata za wejście do sieci lokal własny lub dzierżawiony na minimum 5 lat, własna działalnosc gospodarcza, stały dostęp do internetu, sprzęt komuterowy, własne środki na uruchomienie działlaności, doświadczenie w branży
Meble Vox 1 tys. zł za mkw. nie ma lokal 350-500 mkw. w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców, doświadczenie w zalżącaniu zespołem, zaangażowanie w prace,
Składy Meblowe TOTU 30 tys. zł 10 tys. zł opłata licencyjna rocznie lokal w miastach około 100 tys. mieszkańców,
Witek's uzależniona od wielkości lokalu nie ma lokal 250-400 mkw, w miastach powyżej 150 tys. mieszkańców, zabezpeiczenie na kwotę 50 tys. zł, zatrudnienie pracowników do obsługi salonu
Villeroy&Boch 100-400 tys zł + koszty pozyskania lokalu nie ma doświadczenei w sprzedaży, wprowadzeniu własnej działaności, posiadanie kapitału inwestycyjnego
Portas 14 tys. euro 2,5 tys. euro posiadanie zakładu rzemieślniczego, kapita własny w wysokości 5 tys mkw., doświadczenie w sprzedaży
Komputronik 60-100 tys zł 500 zł miesięcznie lokal minimum 30 mkw., w centrum handlowym lub przy głownej ulicy handlowej z dostępem do parkingu, w miastach liczących 15-100 tys. mieszkańców, doświadczenie handlowe w branży
mPunkt od 35 tys. zł 20-40 tys zł opłaty za wstąpienie do sieci lokal 15-40 mkw, w mieście od 15 tys. mieszkańców, z duża witryną, dostępem do internetu, wymagana znajomość lokalnego rynku
GTI około 30 tys. zł nie ma opłaty wstępnej, marketingowa i bieżąca indywidualnie ustalana działalność gospodarcza
Liberty 50-100 tys. zł nie ma lokal 20-60 mkw., z niezależnym wejściem i witryną, z dostępem do miejsc parkingowych, z możliwością zainstalowania na zewnatrz reklamy
Cleopatra 350-750 tys. zł 45 tys zł - opłata wstępna, 5 proc. od obrotu miesięcznie - licencyjna, 1 proc. od obrotu - na fundusz marketingowy lokal 60-300 mkw., w centrum miasta lub galerii handlowej, posiadanie wykształcenia minimum sredniego, znajomość obsługi komputera, zaplecze finansowe
Da Grasso 200 tys. zł nie ma lokal minimum 100 mkw., nie jest wymagane doświadczenie gastronomiczne, prowadzenie własnej działalności gospodarczej
Green Way 60-80 tys. zł na urządzenie lokalu, 100-200 tys. zł na aranżacje lokalu 20 tys. zł opłaty wstępnej na 3 lata nie ma lokal 100-200 mkw, posiadanie środków finansowych na aranżację i zakup wyposażenia
Kebab Pod Psem 150 tys. zł. opłata wstępna 20 tys zł na 3 lata, opłata franczyzowa 5 proc. od obrotu netto po przekroczeniu 40 tys. zł netto miesięcznie lokal 40-100 mkw.
Kurcze Pieczone 36 tys. zł 7 tys. zł - opłata wstępna, 5 proc. - opłata franczyzowa, 4 tys. zł - gwarancja bankowa lub upoważnienie do lokaty punkt o wielkości 13 mkw., zlokalizowany przy marketach spożywczych, zaangażowanie
Mr Hamburger 60 tys. zł 15 tys zł opłata wstępna, 5 proc. od przychodu miesiącznie lokal 40-80 mkw., zakup umeblowania i wyposażenia gastronomicznego według zaleceń sieciowych
Nasz Naleśnik 50 tys. zł 15 tys zł opłata za wstąpienie do sieci, 500 zł opłata miesięczna udzielana pod 2 miesiącach od uruchomienia naleśnikarni lokal 35-70 mkw., własny lub wynajęty
Salad Story 300 tys. zł 30 tys. zł opłata wstępna lokal 40 mkw. w centrum handlowym w food court lub 80 mkw. z własnymi stolikami
Solo Pizza 120 tys. zł opłata za wstęp do siei ustalana indywidualnie lokal 100 mkw., nie jest wymagane doświadczenie w branży gastronomicznej
Subway 100 tys. zł 7,5 tys. euro lokal w miejscu o dużym przepływie klientów, uczestnictwo w szkoleniu
McDonald's 800 tys. zł nie podaje umowa franczyzy na 20 lat, udział w szkoleniu praktycznym i teoretycznym
Pizza Dominium 200-400 tys. zł 20 tys zł - opłata za możliwośc używania znaku firmowego, 4 tys. zł netto - opłata stała, 1 proc. - opłata sieciowa, 3 proc. - opłata na fundusz marketingowy lokal 100-200 mkw., w miastach powyżej 40 tys. mieszkańców, nie jest wymagane doświadczenie w gastronomii
Telepizza 180 tys. zł ustalana indywidualnie opłata wstępna lokal 120-150 mkw., w miastach powyżej 40 tys. mieszkańców
Presto 100 tys. mzł netto - urządzenie i wyposażenie lokalu, 40-100 tys. zł remont lokalu, 12-16 tys. zł netto - opłata wstępna, 1-2 tys. zł netto opłata miesięczna, 200 zł - opłata marketingowa lokal 110 mkw., doświadczenie w branży gastronomicznej
Sushi Bar Nigiri 100-140 tys. zł 20 tys zł +Vat opłata za wejście do sieci lokal 60-90 mkw., zaangażowanie w prowadzony biznes
Ready's 100 tys. zł 5 tys. euro opłata za przystąpienie do sieci, 10 proc. od obrotu netto - opłata miesięczna kapita własny na sfinansowanie inwestycji, wiek 25-35 lat, zaangażowanie w prowadzony lokal
4Health 5 tys. zł 6 tys. zł - opłata za wejście do sieci, 1,5 ty. zł - opłata miesięczna zatrudnienie wykfalifikowanej kadry z dziedziny dietetyki lub żywienia człowieka, zakup sprzętu - waga, komputer, drukarka
Camille Albane 125 tys. zł + 50 tys. zł na remont lokalu 2,8 tys. zł do 3,5 tys. zł opłata miesięczna za działanie w sieci umowa zawierana na 10 lat, obowiązek zakupu wyposażenia fryzjerskiego, nie jest wymagane doświadczenie w branży
Berendowicz&Kublin 130 tys. zł nie podają umowa franczyzowa zawierana na 8 lat, współpraca z marką L'Oreal
Yakuza Studio Tatuażu 5-40 tys. zł 40 tys. za wstęp do sieci, 2 tys. opłata miesięczna lokal 30-50 mkw., w mieście powyżej 200 tys. mieszkańców, zloklaizowany w ścisłym centrum lub ciągu komunikacyjnym
Sun Club 15 tys. zł zakup wyposażenia 30 tys. zł +VAT opłata za wejście do sieci, 12 proc. uzyskanej prowizji od sprzedażyco miesiąc lokal 25-30 mkw., z dużą witryną, trzy linie letefoniczne, stałe łącze, przejście 2 tygodniowego szkolenia, doświadczenie w branży
Global rent a car 3,4 tys. zł netto wpłata na wynajęcie samochodów 5 tys. zł - opłata za wejście do sieci lub 200 zł netto - opłata miesięczna płatna przez cały czas trwanai umowy, 12 proc. - opłata za działanie w sieci lokal 15-25 mkw. w miastach powyżej 15 tys. mieszkańców, z dostępem do parkingu
Print Terminal 9,9 tys. zł netto + 5 tys. zł sprzęt komuterowy, oprogramowanie 1,8 tys. zł netto za wejscie do sieci, 99 zł netto - miesięczna opłata
Mail Boxes 120 tys. zł 35 tys zł z przeszkloną witryną i dostępem do miejsc parkingowych
Blue Tax Group nie podają 4-50 tys. zł opłata za wejście do sieci, 3 proc. od wartości świadczonych usług - opłata miesięczna, 0,5 proc. od wartości świadczonych usług - opłata amrketingowa własny lokal, własna działalnośc gospodarcza
Printmania 30 tys. zł nie podają lokal 25 mkw., z duza witryną, w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców
Pralnie Panda 250-450 tys. zł netto nie podają lokal 50-70 mkw, instalacja elektryczna 50-60 kW, możliwość zainstalowania niezaleźnej wentylacji
Biuro Prawne 30 tys. zł 12 tys. zł opłata za wejście do sieci lokal biurowy z trzema pomieszczeniami,
5aSec 150 tys. zł - koszty adaptacji lokalu, 150 tys. zł - maszyny i urządzenia 60 tys. zł - opłata za wejście do sieci, 4 proc. od obrotu - opłata za działąnie w ramach sieci, 1 proc. od obrotu - opłata marketingowa lokal w centrum handlowym
Getin Bank 25 tys. zł nie ma lokal 20-70 mkw., w mieście od 15 do 60 tys. mieszkańców, w odległości od oddziału Getin Banku nie mniejsza niż 1 tys. metrów
GE Money Bank 70-130 tys. zł 10 tys. zł - opłata za wejście do sieci, 1,5 tys. zł - opłata miesięczna lokal minimum 60 mkw., z dużą witryną, z wejściem od ulicy, własna działalność gospodarcza, umiejętności kierownicze