Dystans między oboma bankami znacznie wzrósł – jeszcze w I kwartale 2009 roku różnica w ich udziałach rynkowych wynosiła zaledwie 0,56 pkt proc. Powiększenie przewagi lidera to wynik rosnącej sprzedaży – o 5,39 proc. Santander sprzedał aż o 20 proc. kredytów samochodowych mniej niż w pierwszym kwartale 2009 roku.

Ostatnie miejsce na podium za Getinem i Santanderem zajął Fiat Bank Polska, który jednocześnie jest liderem we wzroście sprzedaży. Wartość kredytów udzielonych przez ten bank wzrosła o ponad 25 proc., a jego udział rynkowy wynosi obecnie prawie 12 proc.

Cały rynek kredytów samochodowych nadal się jednak kurczy. W pierwszych trzech miesiącach wartość nowo udzielonych kredytów na zakup aut była mniejsza o 7,88 proc. niż rok wcześniej i wyniosła 1,17 mld zł.

„Zanotowany spadek wartości udzielonych kredytów w pierwszym kwartale bieżącego roku bezpośrednio odwzorowuje sytuację na polskim rynku w tym okresie. Trzy pierwsze miesiące tego roku były wyjątkowo trudne. Ostra zima z dużą ilością śniegu znacznie ograniczyła ruch w salonach. Liczba rejestrowanych aut zmniejszyła się o ponad 3 procent” – komentuje Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Samochodowego Samar.

Reklama

Jaskółką zwiastującą poprawę na rynku może być fakt, że zmniejsza się dynamika spadków wartości udzielanych kredytów. Sześć miesięcy temu spadek wynosił 25 proc., trzy miesiące temu 9 proc., a w pierwszym kwartale 2010 roku już niecałe 8 proc.

Gdzie udać się po pożyczkę na zakup auta? Porównaj oferty kredytów samochodowych!

ikona lupy />
Sprzedaż kredytów samochodowych w I kwartale 2010 r. / Forsal.pl