Z szacunków firmy Expert Monitor wynika, że w pierwszych czterech miesiącach tego roku spośród TFI na reklamę najwięcej wydał Pioneer Pekao. Było to 2,1 mln zł. Firma skupiła się na kampanii wizerunkowej i podnoszeniu znajomości marki. Na drugim miejscu z 1,96 mln zł znalazły się fundusze BZ WBK. To TFI nadal sporo wydaje na promocję. W czerwcu ruszyła szeroka akcja promująca inwestycje w zamknięty fundusz nieruchomości.

W czołówce utrzymuje się także Union Investment TFI, którego wydatki Expert Monitor szacuje na 879,62 tys. zł. Od połowy ubiegłego roku firma promuje co miesiąc najbardziej, zdaniem jej specjalistów, atrakcyjne fundusze pod względem oczekiwanego zwrotu z inwestycji. Zamierza kontynuować tę strategię.

Do największych reklamodawców w okresie styczeń – kwiecień dołączyło jedno z najmłodszych TFI, Noble Funds, które wydało 603,72 tys. zł. Firma postawiła na promocję wizerunku. W latach 2008 – 2009 to TFI w ogóle nie wydawało pieniędzy na reklamę.

– Zniechęcenie do funduszy było tak duże, że wydawanie pieniędzy na reklamę nie miało sensu. Teraz się to zmienia. Sądzę, że do końca roku wydamy na reklamę podobne środki jak w ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku, choć nasze wydatki na ten cel były mniejsze, niż szacuje Export Monitor – mówi Mariusz Staniszewski, prezes Noble Funds TFI.

Reklama

Wśród brokerów najwięcej na reklamę wydał DM BZ WBK. Expert Monitor ocenia jego wydatki na 1 mln zł. – Nasze działania reklamowe skupione były głównie w kwietniu i dotyczyły oferty publicznej PZU – mówi Katarzyna Besz-Malinowska z DM BZ WBK.

Natomiast w maju broker promował w sieci swój internetowy serwis transakcyjny. Reklama w internecie zaczyna przyciągać dużą część wydatków nie tylko brokerów. Internet pochłonął największą część budżetu kampanii, którą prowadziło w I kwartale BZ WBK AIB TFI.

Także inni brokerzy, zajmujący się pośrednictwem w handlu akcjami, aktywnie promowali się w kwietniu, w trakcie oferty PZU. Ale drugie miejsce pod względem wydatków na reklamę zajął DM TMS Brokers, firma, która nie jest aktywna na rynku akcyjnym. Ten dom maklerski specjalizuje się w rynku walutowym. Export Monitor szacuje, że wydała ona 815,6 tys. zł. DM TMS Brokers promował m.in. markę i nową platformę transakcyjną. – Wolałbym nie zdradzać naszych planów na dalszą część roku, ze względu na dużą konkurencję w branży – mówi Czcibor Dawid, wiceprezes spółki.

Tuż za DM TMS Brokers uplasował się jego bezpośredni konkurent X-Trade Brokers. Wydał na promocję 715,4 tys. zł.

ikona lupy />
Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie / Bloomberg