Budowa ma być finansowana z pieniędzy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z budżetu państwa. We wtorek otworzono oferty w przetargach na realizację tej inwestycji. Budowę podzielono na dwie inwestycje - na odcinek z Gorzowa do Skwierzyny i między Skwierzyną a Międzyrzeczem, co daje łącznie ponad 37 km. Długość całej drogi ekspresowej S3 to 470 km. Docelowo połączy ona Świnoujście z polsko-czeską granicą w pobliżu Lubawki.

Na budowę odcinka z Gorzowa do Skwierzyny wpłynęło 10 ofert. Najtańszą jest propozycja konsorcjum, którego liderem jest portugalska firma Mota-Engil (Moto-Engil Polska, Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki). Konsorcjum zaoferowało wykonanie 18,54 km drogi za ok. 336,48 mln zł. Wartość kosztorysowa tego zadania została określona przez GDDKiA na ok. 606,68 mln zł. Oferta stanowi, więc ok. 55 proc. tej sumy.

O realizację odcinka S3 ze Skwierzyny do Gorzowa o długości 19,11 km ubiega się dziewięć firm i konsorcjów. Najtańszą ofertę przedstawił Strabag - jego propozycja to ok. 424,99 mln zł. W tym przypadku wartość kosztorysowa wynosi ok. 993,36 mln zł. "Wszystko wskazuje na to, że oba odcinki trasy ekspresowej uda się wybudować znacznie taniej niż zakładaliśmy to w kosztorysach. Teraz wszystkie złożone oferty zostaną poddane wymaganej prawem analizie. Postaramy się przeprowadzić te procedury jak najszybciej" - zaznaczył dyrektor oddziału GDDKiA w Zielonej Górze Przemysław Hamera.

Według niego do podpisania umów powinno dojść w czerwcu 2011 r. Po ich zawarciu wykonawcy będą mieli 30 dni na rozpoczęcie prac. Oddanie do użytku tego fragmentu trasy S3 planowane jest na koniec maja 2014 r. Podstawowy zakres inwestycji na obu odcinkach obejmuje budowę: dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu, poprowadzonych nowym śladem, dwa węzły drogowe "Skwierzyna Zachód" i "Skwierzyna Południe", a także odcinek obwodnicy Skwierzyny położony poza projektowaną drogą S3, pozwalający na korzystanie z obwodnicy w relacji Kostrzyn - Gorzów Wlkp. - Poznań, czyli w korytarzu dróg krajowych nr 22 i nr 24 Kostrzyn - Skwierzyna - Poznań. Dotychczas wybudowano 178 km trasy S3 o pełnych parametrach (dwujezdniowej) oraz odcinek 133 km drogi jednojezdniowej, do której trzeba będzie dobudować dwa kolejne pasy. W budowie są 43 km S3.

Reklama