Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik na wtorkowej konferencji prasowej zwrócił uwagę, że dwaj należący do samorządu przewoźnicy kolejowi - Koleje Mazowieckie i WKD - przewożą łącznie ok. 60 mln pasażerów rocznie.

"Dalszy rozwój województwa nie będzie możliwy bez rozwijania transportu szynowego" - zaznaczył marszałek.

Nowe pojazdy będą kosztować 12,8 mln zł. Z tej kwoty 7,3 mln zł pochodzi z dotacji rządowej, a 5,5 mln zł ze środków województwa.

Szynobusy dostarczy bydgoska PESA. Przewoźnik skieruje je na trasy Nasielsk - Sierpc i Kutno - Sierpc. Jak zauważyli przedstawiciele Kolei Mazowieckich, są to trasy mało obciążone ruchem - do pociągu wsiada najwyżej kilkadziesiąt osób. Stąd pomysł, by skierować na nie szynobusy, które są tańsze w eksploatacji, niż używane przez przewoźnika elektryczne zespoły trakcyjne.

Reklama

Zarząd Kolei Mazowieckich planuje do 2015 r. dokupić jeszcze 22 wagony piętrowe, 13 szynobusów - elektrycznych i spalinowych. Spółka rozważa też zakup 20 elektrycznych pociągów. Równocześnie planowane są także bieżące naprawy i modernizacje eksploatowanego taboru. W ciągu najbliższych czterech lat Koleje Mazowieckie chcą przeznaczyć na naprawy i modernizacje ok. 755 mln zł.