"Komisja Europejska postanowiła skierować sprawę do Trybunału Sprawiedliwości UE w związku z niepełnym wdrożeniem przez Polskę przepisów unijnej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. Polska dokonała częściowej transpozycji dyrektywy, lecz nie wdrożyła przepisów dotyczących usług na żądanie. Oznacza to, że dostawcy takich usług nie są zobowiązani do ochrony widzów, przede wszystkim dzieci, przed ukrytymi reklamami (takimi jak reklamy podprogowe) lub przed treściami nawołującymi do nienawiści" - czytamy w komunikacie.

Polska nie przestrzega również przepisów dotyczących europejskich treści usług świadczonych na żądanie. Ostateczny termin wdrożenia dyrektywy, w tym zasad dotyczących usług na żądanie, upłynął w grudniu 2009 r., podano także. "Komisja proponuje dzienną karę w wysokości 112 190.40 euro, wypłacaną od dnia podjęcia przez Trybunał decyzji o nałożeniu kary finansowej do momentu, gdy Polska powiadomi Komisję o pełnym wdrożeniu przepisów dyrektywy do prawa krajowego" - napisano także w materiale.

Komisja może proponować tego rodzaju kary finansowe na mocy traktatu lizbońskiego. Jak podano w komunikacie, dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych (2010/13/UE) gwarantuje istnienie jednolitego rynku oraz pewność prawa dla europejskiej branży telewizyjnej i audiowizualnej, umożliwiając nadawcom audiowizualnych usług medialnych - publicznych oraz usług na żądanie - równe warunki działania w całej Unii, jednocześnie zapewniając zachowanie różnorodności kulturowej, ochronę dzieci i konsumentów, pluralizm w mediach i zwalczanie treści nawołujących do nienawiści rasowej i religijnej.