"Chcemy być przewidywalni. Zaprezentowane założenia są zgodne z budżetem i wolimy być konserwatywni" - powiedział Biedrzycki podczas konferencji prasowej. ABC Data prognozuje w 2013 roku wypracowanie 70,72 mln zł na poziomie skonsolidowanej EBITDA przy przychodach rzędu 4,174 mld zł.

Wiceprezes firmy Wojciech Łastowiecki przyznał, że jest pozytywnie zaskoczony działalnością firmy w kwietniu. "Nie zwalniamy tempa w II kw. Przychody, nawet w Polsce, rosną dynamiczniej niż w I kw." - ocenił.

Biedrzycki podkreślił ponownie, że celem firmy jest rentowność. "Chcemy generować wolumen marży, w tym celu zmieniamy model sprzedaży do e-commerce, rezygnujemy z niskomarżowych produktów, pilnujemy kosztów. Zakładamy w budżecie, że marża będzie rosnąć procentowo, a jeśli nie - to nadrobimy to wzrostem wolumenowym sprzedaży" - podkreślił szef ABC Daty.

Prezes wskazał, że podobnie jak specjaliści firma spodziewa się "płaskiego" rynku dystrybucji IT w Polsce z przewidywaną dynamiką wzrostu o 1-3%. "Realizujemy model wyjścia za granicę i osiągnięcia z tego istotnego wzrostu. Mamy wzrost przychodów na każdym naszym zagranicznym rynku, a ogólnie sprzedaż zagraniczna zanotowała wzrost o 40%" - wskazał Biedrzycki.

Reklama

Podał szacunki wzrostu e-commerce w Europie o nawet 33% w 2013. "Kanał e-commerce wygenerował nam 70% wzrostu w I kw. Zdecydowanie się tu umacniamy" - zaznaczył prezes ABC Data.

Podkreślił również dynamicznie rosnący popyt na tablety i smartofony kosztem laptopów. "Mamy apetyt na 25% udziału w segmencie tabletów na koniec 2013, wprowadzamy nowe grupy produktowe i umowy dystrybucyjne. Widzimy, że klient chce jakości i rośnie zaufanie do B-brandów, co z kolei wspiera naszą markę colorovo. Liczymy na nawet trzykrotny wzrost sprzedaży naszej marki własnej" - zapowiedział Biedrzycki.

O gigantycznym popycie na produkty mobilne świadczy dynamika sprzedaży w I kw. 2013 r., jaką zanotowała ABC Data w segmencie smartfonów - 1080% i tabletów - 380%. Ostatnią tendencją rynkową, jaką wymienił prezes ABC Daty, jest ciągła potrzeba zmniejszania kosztów przez klientów instytucjonalnych. "Dlatego prowadzimy negocjacje z 3 potencjalnymi partnerami na outsourcing i obsługę magazynową" - powiedział szef dystrybutora.

Wiceprezes ds. finansowych Ilona Weiss wskazała, że wzrost przychodów grupy w I kw. odbył się w dużej mierze dzięki eksportowi przy stabilnej bazie kosztowej. Eksport wzrósł do 46% całkowitych przychodów z 23% rok wcześniej. Ujemny cash flow operacyjny w tym okresie wytłumaczyła koniecznością finansowania kapitałem obrotowym agresywnego wzrostu przychodów. Zadłużenie netto do EBITDA na poziomie 2,65 według zarządu jest poziomem bezpiecznym, z kolei wskaźnik rotacji zapasów poprawił się.

Przedstawiciele spółki wskazali, że na obecną chwilę nie ma planów utworzenia joint venture z tureckim Indeksem, w którego zainwestował ostatnio największy akcjonariusz ABC Daty - fundusz MCI. "Jest za to wymiana doświadczeń między spółkami" - skonkludował Biedrzycki.

ABC Data jest dystrybutorem sprzętu IT w Polsce i w ośmiu państwach Europy Środkowej i Wschodniej. W czerwcu 2011 roku ABC Data rozpoczęła sprzedaż materiałów eksploatacyjnych i akcesoriów komputerowych pod własną marką Colorovo. W 2012 r. spółka osiągnęła przychody w wysokości 3,69 mld zł.