Prace na placu budowy Centrum Serwisowego dla 20 składów EIC Premium na warszawskim Grochowie idą zgodnie z harmonogramem – poinformowały PKP Intercity w komunikacie prasowym. Na tym etapie cała inwestycja została zrealizowana w blisko 60 procentach. Zaplecze zostanie oddane do użytku już pod koniec tego roku.

Nowe centrum obsługi technicznej będzie dedykowane tylko pociągom z nowego taboru PKP Intercity. Już w przyszłym roku powinny one zacząć kursować po polskich torach - czytamy w komunikacie. Pociągi mają się rozpędzać do prędkości 212 km/h.

Niebawem, 14 sierpnia, pierwszy pociąg Pendolino od koncernu Alstom ma dotrzeć do Polski. Informował o tym tydzień temu Nicolas Halamek, szef polskiego projektu w Astom Transport.

>>> Czytaj też: Alstom: transfer odpowiedniej technologii do Polski byłby dla nas zbyt drogi

Reklama

„Przyjęta technologia utrzymania pozwoli na maksymalne skrócenie czasu wyłączenia składu z eksploatacji w celu przeprowadzenia serwisu i koniecznych napraw, np. dane diagnostyczne o stanie technicznym pociągów będą przesyłane on-line do Centrum Serwisowego" – mówi Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Centrum jest budowane w ramach umowy podpisanej pomiędzy PKP Intercity a Alstom w maju 2011 roku. Baza dla nowych pociągów EIC Premium o powierzchni ponad 12 tys. m2 powstaje na 2,5 hektarach działki na warszawskim Grochowie.

>>> Czytaj też: Pendolino dla PKP Intercity nie pojedzie przy dużym mrozie

Nowoczesna, ekologiczna technologia

Zaplecze dla pociągów będzie podzielone na część warsztatowo-magazynową oraz biurową. Hala warsztatowa zostanie wyposażone w trzy tory utrzymaniowe oraz dwa tory naprawcze, obsługujące pociągi. W obiekcie znajdzie się również magazyn części zamiennych oraz automatyczna myjnia dla pociągów, działająca częściowo w obiegu zamkniętym. Zainstalowane zostanie także urządzenie, dzięki któremu około 65 proc. zużytej wody będzie ponownie wykorzystywane do mycia pociągów.

Prace prowadzone są zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku. Pod koniec czerwca został zakończony montaż konstrukcji hali, zarówno w części warsztatowej jak i w części biurowo – magazynowej oraz ścian murowanych wewnętrznych i zewnętrznych. Na ukończeniu jest montaż dachu i obudowy ścian z płyt. Trwa wykonywanie zewnętrznej sieci trakcyjnej, instalacji sanitarnych oraz myjni automatycznej. Na koniec sierpnia planowane jest zakończenie instalacji sieci wi-fi w hali.

Na terenie budowy trwają prace nad przygotowaniem drogi dojazdowej. Ma ona być gotowa do końca października. Tory dojazdowe do Centrum Serwisowego zostały ukończone, zarówno od strony zachodniej i wschodniej i są spięte z istniejącym układem stacyjnym.

Obecnie trwają prace nad montażem systemu Sterowania Ruchem Kolejowym wewnątrz terenu Centrum Serwisowego. Wyposażanie obiektu planowane jest w pierwszych miesiącach przyszłego roku, natomiast kadra Alstom już pracuje na Grochowie, obecnie w pomieszczeniach PKP – mówi Tomasz Kłosiński z Alstom, Dyrektor ds. Serwisu na Polskę, Czechy, Słowacje i Węgry oraz Szef Projektu w zakresie części serwisowej.

Dotychczas do budowy Centrum Serwisowego zużyto około 500 ton stali zbrojeniowej oraz prawie 4200 m3 betonu. Natomiast konstrukcja stalowa budynku pochłonęła ponad 720 ton stali.

Za całą inwestycję PKP Intercity zapłaci firmie Alstom około 155,7 mln zł brutto (38,4 mln euro), z czego 63,3 mln zł to środki Unii Europejskiej.

Dofinansowanie na budowę będzie pochodzić ze środków Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 w ramach projektu „Budowa hali wielopociągowej dla potrzeb taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych – Etap II”. Kamień węgielny pod Centrum Serwisowe wmurowano 30 stycznia 2013 r. Na terenie obiektu zatrudnienie znajdzie około 140 osób.

ikona lupy />
Budowa Centrum Serwisowego Pendolino na warszawskim Grochowie / Media