Do Polski trafiło w ubiegłym roku najwięcej pożyczek od czterech lat, o 30 proc. więcej niż w 2012. Środki z EBI wspierały przede wszystkim rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej oraz projekty badawcze i naukowe. Część kredytów trafiło też do sektorów małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), opieki zdrowotnej, energetyki i telekomunikacji.

Wdzięczny obiekt wsparcia - drogi

Dofinansowanie zyskały drogi, linie kolejowe, a nawet warszawskie metro, które zdobyło prawie 240 mln euro na budowę nowej linii. W ubiegłym roku budowa 185 km drogi ekspresowej S7 (Gdańsk–Warszawa–Kraków) oraz pięciu odcinków ekspresówki S8 z Warszawy do Białegostoku pochłonęła blisko miliard euro, kosztem kolejnych 250 mln euro dobiega końca budowa 144-kilometrowego odcinka autostrady A1 między Toruniem a Strykowem.

Zyskała także polska kolej, na modernizację 170 km linii kolejowych bank udzielił Polsce 275 mln euro. Kolejne kredyty sfinansowały zakup dwudziestu pociągów osiągających prędkość 250 km/h i modernizacji istniejącego już taboru oraz dofinansowały rozwój taboru towarowego.

Reklama

>>> PKP Cargo zdobyło finansowanie z EBI. Zainwestuje w tabor. Czytaj więcej

EBI przyznał kredyt blisko 800 mln zł dla PKP Intercity na modernizację i rozbudowę taboru kolejowego spółki do 2015 roku. Te pieniądze będą mocno wspierać zaplanowane inwestycje spółki, między innymi kupno 25 wagonów pasażerskich i modernizację kolejnych 220, a także zakup i modernizację kilkudziesięciu lokomotyw i zespołów trakcyjnych.

Kredyt o wartości 400 mln euro trafił także do polskiej służby zdrowia, umożliwi on modernizację pięciu szpitali uniwersyteckich, w tym laboratoriów i oddziałów zajmujących się badaniami klinicznymi.

Bank bez marży buduje Unię Europejską

Dlaczego kredyty z EBI są atrakcyjne dla krajów członkowskich? Głównie ze względu na ich niższe od komercyjnych kredytów oprocentowanie. Wysoki rating – AAA – pozwala na tańsze finansowanie na rynkach. EBI jako bank Unii Europejskiej, nie jest – jak banki komercyjne – nastawiony na zysk, nie stosuje więc marzy zysku, co ponownie obniża koszty pożyczek.

Warunki spłaty kredytu do banku UE są za każdym razem negocjowane, zależą od charakteru inwestycji, zabezpieczeń i negocjacji między klientem a bankiem. W wypadku inwestycji kolejowych wsparcie kredyty na infrastrukturę mogą zostać przyznane nawet na 30 lat, a dofinansowanie taboru - na 25 lat.

>>> Czytaj więcej o małych firmach w Polsce: Tylko 13,7 proc. małych firm deklaruje, że będzie się starało o fundusze z Unii Europejskiej w latach 2014–2020.