Na terenie Unii jest obecnie około 460 lotnisk. W ciągu ostatnich kilku lat ich liczba podwoiła się, przyczyniając się do znaczących zmian na rynku.



Zgodnie z nowymi wytycznymi, pomoc publiczna na inwestycje infrastrukturalne dotyczące lotnisk jest możliwa tylko wtedy, gdy istnieje realna potrzeba budowy portu. Wtedy gdy sieć środków transportu w określonym regionie jest zbyt ograniczona.

>>> Polecamy: Lotniska rozbudowały terminale i drogi startowe, zabrakło na systemy naprowadzania

„Wiele lotnisk lokalnych i regionalnych odgrywa dziś ważną rolę, ale jednocześnie istnieje coraz większy problem z przeciążeniem dużych i niewykorzystaniem niektórym mniejszych portów lotniczych” - powiedział unijny komisarz ds. konkurencji Joaquín Almunia.

Reklama

Maksymalna wartość wsparcia państwa dla takich inwestycji będzie zależeć od wielkości lotnisk: im większe lotnisko, tym mniejsza możliwość pomocy. Obecnie Komisja Europejska prowadzi 28 postępowań dotyczących wsparcia dla portów lotniczych. W momencie gdy uznaje, że zostało ono udzielone niezgodnie z unijnymi zasadami wymaga zwrotu pieniędzy. Taką decyzję podjęła ostatnio w sprawie lotniska w Gdyni - Kosakowie.



Jeśli zaś chodzi o pomoc dla linii lotniczych, nowe wytyczne dotyczą tylko tej przeznaczonej na otwarcie nowych połączeń. Takie wsparcie będzie możliwe, ale tylko w ograniczonym czasie.

>>> Czytaj też: W 2013 roku polskie lotniska obsłużyły 25 milionów pasażerów