Obecnie średnia wieku maszynistów to 50 lat. Giełdowa grupa zatrudnia ich ponad 4,5 tys. Musi jednak myśleć o zatrudnianiu nowych, bo doświadczeni maszyniści odchodzą na emerytury - pisze "Puls Biznesu".

"Rozmawialiśmy z ośrodkami pośrednictwa pracy i szkołami. Chcemy wyszkolić kilkuset maszynistów. Wyszkolenie jednego kosztuje tyle, co kształcenie pilota" - powiedział gazecie Adam Purwin, prezes PKP Cargo.

Podobny problem dotyczy też innych przewoźników, dlatego kolejarze próbują zniwelować lukę pokoleniową. Koleje Mazowieckie współpracują ze stołecznymi szkołami, a w ubiegłym roku podpisały umowę o współpracy z Zespołem Szkół w Tłuszczu. Obiecały przeszkolić nauczycieli, zorganizować praktyki i staże dla uczniów, a także zatrudnić absolwentów.

Samorządowa spółka zaczęła ściślej współpracować z urzędami pracy. Zatrudniła też pomocników maszynistów, by pod okiem doświadczonych fachowców zdobywali umiejętności.

Reklama

Rewolucję kadrową, m.in. redukcję zatrudnienia, szykują także PKP Polskie Linie Kolejowe.

>>> Kolej w odwrocie. Pasażerowie uciekają z polskich pociągów