"Jesteśmy na plusie mimo bardzo dużego programu restrukturyzacji i zmian, mimo dużych inwestycji w zakresie szkoleń i dostosowywania pracowników do nowych zadań. Restrukturyzacja dzieje się przy dużej redukcji kosztów - to jest 160 mln zł oszczędności rocznie oraz równoczesnych inwestycjach w kapitał ludzki. Pomimo negatywnych trendów rynkowych grupa Poczty Polskiej od czterech lat utrzymuje dodatnie wyniki finansowe przy korzystnym wskaźniku ROE" - powiedział prezes Janusz Jóźkowiak podczas konferencji prasowej.

Przychody grupy Poczty Polskiej wyniosły 6,509 mld zł w 2013 r., a wynik netto sięgnął 44 mln zł (spadek odpowiednio o 3,4 proc. i 60 proc. r/r). Koszty wyniosły 6,422 mld zł i były niższe o 2,5 proc. w skali roku.

W ujęciu porównywalnym (bez inwestycji w kapitał ludzki wysokości 112 mln zł), wynik netto wyniósł 127 mln zł (wzrost o 15 proc. r/r), a koszty 6,320 mld zł (spadek o 4 proc. r/r).

Porównywalny wynik brutto grupy Poczty Polskiej wyniósł w 2013 roku blisko 200 mln zł, przy niecałych 160 mln zł rok wcześniej. Księgowy wynik brutto (bez inwestycji w kapitał ludzki) grupy wyniósł 94 mln zł w 2013 r.

Reklama

Prezes podkreślił, że przychody są zdeterminowane obszarem listowym, który stanowi 60 proc. przychodów ogółem grupy. Przychody z usług listowych i reklamowych wyniosły 3,967 mld zł w 2013 roku i były niższe o 4 proc. w skali roku.

"Ten rynek spada do 10% rocznie i nie uda się nowymi obszarami zasypać tej dziury. Szacowaliśmy, że przychody Poczty Polskiej w obszarze listów spadną o ok. 400 mln zł w 2013 roku, jednak spadek był niższy od zakładanego i wyniósł ponad 150 mln zł, bo udało nam się skompensować go wyższymi przychodami w KEP i usługach logistycznych" - podkreślił członek zarządu Janusz Wojtas. Przypomniał, że 290 mln zł dodatkowych przychodów odeszło spółce w tym roku z obsługi sądów i prokuratur, którą przejęli konkurenci.

W ocenie Jóźkowiaka, bieżący rok nie przyniesie odwrócenia trendu spadkowego w przychodach grupy, jednak dzięki działaniom restrukturyzacyjnym i prorozwojowym, wynik netto grupy w całym 2014 roku powinien być dodatni.

"Zakładamy w zmodyfikowanym planie, że wynik Poczty Polskiej będzie dodatni w tym roku" – powiedział Jóźkowiak.

Dodał, że realizacja strategii pozwoliła zwiększyć efektywność grupy. Wskaźnik ROE grupy wzrósł do 9,1% na koniec 2013 r. wobec 8,6% rok wcześniej (cel to 10% w 2018 r). Dochodów na pracownika PP wyniósł 2,0 tys. w 2013 r. wobec 1,3 tys. zł rok wcześniej i wobec celu 3,0 tys. zł w 2018 r.

>>> Czytaj też: Poczta Polska rusza do walki o rynek przesyłek. Uruchomi własne paczkomaty

Po 5 miesiącach tego roku Poczta Polska zredukowała 3,8 tys. etatów. Obecnie liczba pracowników wynosi 80,5 tys. osób.

"Widzimy pierwsze efekty programu realizacji przychodów i redukcji kosztów, ale próba to będzie trzeci, a przede wszystkim czwarty kwartał. Wtedy zobaczymy, czy ten program się zrealizuje" - podkreślił prezes.

W 2013 r. Poczta Polska przeznaczyła 250 mln zł na inwestycje rozwojowe (w stosunku do 190 mln w latach 2011 – 2012), głównie na unowocześnienie logistyki (rozwój floty samochodowej) i sieci sprzedaży, a także na informatyzację i inwestycje kapitałowe.

Inwestycje w kapitał ludzki wyniosły w 2013 r. 217 mln zł, tj. o ponad 100 mln zł więcej niż w 2012 r. Do 2018 roku wartość inwestycji sięgnie 1,3 mld zł, w tym część środków zostanie przeznaczona na inwestycje kapitałowe.

"Zakładamy, że w latach 2014 -2018 nasze nakłady inwestycyjne sięgną 1,3 mld zł. Z tego przeznaczymy kilkadziesiąt milionów na rozwój Envelo, ok. 110 mln zł na dokapitalizowanie Banku Pocztowego, kilkadziesiąt milionów na Ubezpieczenia Pocztowe" - powiedział Jóźkowiak.

Dodał, że po pierwotnej analizie w 2012 r. Poczta mówiła o 90 mln zł dokapitalizowania Banku Pocztowego. Obecnie jest jednak w stanie ze względu na dobrą sytuację finansową grupy przeznaczyć na ten cel więcej środków.

Jak podkreślił Wojtas, w 2014 roku Poczta Polska będzie rozwijać swoją ofertę parasolową, która zakłada, że klienci e-commerce będą mieli dostęp całej gamy usług: wysyłki paczki (Poczta Polska), konta, kredytu (Bank Pocztowy), polisy (Ubezpieczenia Pocztowe), oraz e-usług (Envelo) i dzięki temu skorzystają z niższej ceny niż za pojedynczą usługę.

"Nastawiamy się na ofertę parasolową. Chcemy zintegrować cały łańcuch wartości. Naszym celem jest rozwój oferty w zakresie przesyłek kurierskich i logistyce. W 2012 roku nastąpiło odwrócenie negatywnego trendu, a sprzedaż paczek w grupie wzrosła o 11% r/r w 2013 r. Myślę, że ta tendencja w zakresie dynamiki wzrostu przyspieszy również w 2014 r." - powiedział Wojtas.

Prezes poinformował, że nadal aktualny jest planu upublicznienie Poczty Polskiej przez giełdę.

"Decyzji ostatecznej nie mamy, ale trwają prace, które mają określić w jaki sposób i w jakim kształcie Poczta Polska powinna być na giełdzie. Patrząc na to, co zrobili koledzy w Wielkiej Brytanii, Portugalii, sądzimy, ze powinniśmy być spółka notowaną na giełdzie oczywiście z dominującym udziałem Skarbu Państwa" - powiedział Jóźkowiak.

>>> Czytaj też: Boni: Debiut giełdowy Poczty Polskiej najwcześniej w 2015 r.