"Jesteśmy na plusie mimo bardzo dużego programu restrukturyzacji i zmian, mimo dużych inwestycji w zakresie szkoleń i dostosowywania pracowników do nowych zadań. Restrukturyzacja dzieje się przy dużej redukcji kosztów - to jest 160 mln zł oszczędności rocznie oraz równoczesnych inwestycjach w kapitał ludzki. Pomimo negatywnych trendów rynkowych grupa Poczty Polskiej od czterech lat utrzymuje dodatnie wyniki finansowe przy korzystnym wskaźniku ROE" - powiedział prezes Janusz Jóźkowiak podczas konferencji prasowej.
Przychody grupy Poczty Polskiej wyniosły 6,509 mld zł w 2013 r., a wynik netto sięgnął 44 mln zł (spadek odpowiednio o 3,4 proc. i 60 proc. r/r). Koszty wyniosły 6,422 mld zł i były niższe o 2,5 proc. w skali roku.
W ujęciu porównywalnym (bez inwestycji w kapitał ludzki wysokości 112 mln zł), wynik netto wyniósł 127 mln zł (wzrost o 15 proc. r/r), a koszty 6,320 mld zł (spadek o 4 proc. r/r).
Porównywalny wynik brutto grupy Poczty Polskiej wyniósł w 2013 roku blisko 200 mln zł, przy niecałych 160 mln zł rok wcześniej. Księgowy wynik brutto (bez inwestycji w kapitał ludzki) grupy wyniósł 94 mln zł w 2013 r.
Prezes podkreślił, że przychody są zdeterminowane obszarem listowym, który stanowi 60 proc. przychodów ogółem grupy. Przychody z usług listowych i reklamowych wyniosły 3,967 mld zł w 2013 roku i były niższe o 4 proc. w skali roku.
"Ten rynek spada do 10% rocznie i nie uda się nowymi obszarami zasypać tej dziury. Szacowaliśmy, że przychody Poczty Polskiej w obszarze listów spadną o ok. 400 mln zł w 2013 roku, jednak spadek był niższy od zakładanego i wyniósł ponad 150 mln zł, bo udało nam się skompensować go wyższymi przychodami w KEP i usługach logistycznych" - podkreślił członek zarządu Janusz Wojtas. Przypomniał, że 290 mln zł dodatkowych przychodów odeszło spółce w tym roku z obsługi sądów i prokuratur, którą przejęli konkurenci.
W ocenie Jóźkowiaka, bieżący rok nie przyniesie odwrócenia trendu spadkowego w przychodach grupy, jednak dzięki działaniom restrukturyzacyjnym i prorozwojowym, wynik netto grupy w całym 2014 roku powinien być dodatni.
"Zakładamy w zmodyfikowanym planie, że wynik Poczty Polskiej będzie dodatni w tym roku" – powiedział Jóźkowiak.
Dodał, że realizacja strategii pozwoliła zwiększyć efektywność grupy. Wskaźnik ROE grupy wzrósł do 9,1% na koniec 2013 r. wobec 8,6% rok wcześniej (cel to 10% w 2018 r). Dochodów na pracownika PP wyniósł 2,0 tys. w 2013 r. wobec 1,3 tys. zł rok wcześniej i wobec celu 3,0 tys. zł w 2018 r.
>>> Czytaj też: Poczta Polska rusza do walki o rynek przesyłek. Uruchomi własne paczkomaty
Prezes poinformował, że nadal aktualny jest planu upublicznienie Poczty Polskiej przez giełdę.
>>> Czytaj też: Boni: Debiut giełdowy Poczty Polskiej najwcześniej w 2015 r.