Na prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi polska rodzina planuje wydać prawie 1 160 zł.

"Polacy nie zamierzają ograniczać swojego budżetu świątecznego. Na tegoroczne wydatki planują przeznaczyć 13 proc. więcej niż wydali w ubiegłym roku. Zdaniem badanych, na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi w 2013 roku wydaliśmy rzeczywiście ok 1 028 zł (wobec wcześniejszych planów 1 126 zł). W tym roku kwota ta ma się zwiększyć do prawie 1 160 zł, czyli porównując wydamy nieco mniej niż wyniósł w 2013 roku przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny (tj. po odliczeniu kosztów stałych) na osobę w polskim gospodarstwie domowym – 1 299 zł" - czytamy w komunikacie.

Polacy skoncentrują się przede wszystkim na praktycznych prezentach, które w większości kupią w tańszych sklepach, zauważa Deloitte. Najchętniej pod choinką zarówno ofiarowaliby, jak również sami chcieliby dostać książki.

Upominki coraz częściej kupują przez internet, ale wciąż największą popularnością cieszą się sklepy tradycyjne. Zakupy spożywcze Polacy zrobią najczęściej w dyskontach. Prawie 3/4 osób po prezenty wybierze się pomiędzy 1 a 24 grudnia, podano także.

Reklama

Bożonarodzeniowy średni budżet w przebadanych krajach (Wielka Brytania, Francja, Portugalia, Hiszpania, Włochy, Grecja, Szwajcaria, Niemcy, Luksemburg, Belgia, Holandia, Dania, Finlandia, Polska, Ukraina, Rosja, RPA) wyniesie 1 847 zł.

>>> Czytaj też: Polacy pokochali zakupy online. W nadchodzące święta padnie rekord sprzedaży?

"W porównaniu z rokiem 2013 planowane budżety świąteczne państw, biorących udział w badaniu nie tylko nie zanotują tak wysokiego wzrostu, ale w większości zmniejszą się" - wskazała dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte Magdalena Jończak, cytowana w komunikacie.

W Polsce, odwrotnie niż w roku ubiegłym, wydamy procentowo więcej pieniędzy na prezenty (40 proc.) niż na jedzenie (33 proc.). Udział wydatków na żywność nie uległ zmianie, ale wzrósł (z 30 proc. w 2013 roku do 40 proc. w 2014 roku) udział wydatków na prezenty.

W pozostałych badanych krajach wydatki na produkty spożywcze pochłoną średnio 26 proc. środków, a upominki - 39 proc. We wszystkich państwach, które wzięły udział w badaniu świąteczne spotkania towarzyskie nie obejmą więcej niż 9 proc. całkowitego budżetu na święta - w Polsce wydatki te nie przekroczą 8 proc., podał także Deloitte.