ikona lupy />
Gdzie zatrzyma się pendolino / Dziennik Gazeta Prawna

Na ten dzień kolejarze szykowali się od dawna. Na polskie tory wyjechały pierwsze Pendolino z pasażerami. Po szóstej ruszyły pierwsze pociągi - z Krakowa i Wrocławia.

ikona lupy />
Pendolino - szybka kolej - klasa business (1) - fot. materiały prasowe. / Forsal.pl
Reklama

Dziś też na kolei zaczął obowiązywać nowy rozkład jazdy. Pociągi Pendolino będą kursować na trasach z Warszawy, Gdańska, Wrocławia, Katowic i Krakowa. Podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic będzie trwała ok. 2,5 godziny, do Trójmiasta blisko 3 godz., a do Wrocławia - 3 godz. 40 minut.

Pociągi regionalne zmniejszyły liczbę pociągów interRegio. Od dziś jest osiem połączeń całorocznych, dwa pociągi weekendowe i trzy połączenia sezonowe. Dodatkowo dzięki wsparciu finansowemu od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, w nowym rozkładzie znalazło się 6 pociągów z Łodzi do Warszawy.

PKP usunęła bardzo popularny pociąg Przewozów Regionalnych "Matejko", który dotychczas łączył Warszawę z Krakowem. Pasażerowie nie będą więc mieli wyboru ani alternatywy dla droższych połączeń oferowanych przez PKP Intercity. Zmiany dotknęły także lokalne pociągi. Mniej składów pojedzie między Stalową Wolą a Rzeszowem, na Śląsku, między Gliwicami a Katowicami oraz na trasie z Katowic do Bielska-Białej.

>>> Czytaj też: W cieniu Pendolino. Nowe pociągi Flirt od niedzieli na torach w Łodzi

W województwach lubuskim, kujawsko-pomorskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim do kursowania pociągów spółki Przewozy Regionalne wprowadzono niewielkie zmiany. Nowością jest powrót Przewozów Regionalnych do województwa śląskiego.

Pendolino: 20 pociągów, 665 milionów euro

Jak przypomina Polskie Radio, kontrakt z Alstomem podpisano w maju przed trzema laty. Za 20 pociągów PKP zapłaciła na kupno 20 pociągów 665 milionów euro.

Umowa przewidywała także serwisowanie i utrzymanie techniczne pociągów na okres maksymalnie 17 lat. PKP Intercity otrzymało na zakup kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. W sierpniu 2013 roku pierwszy egzemplarz trafił do Polski. Na początku tego roku prezes spółki Marcin Celejewski mówił o historycznym wymiarze tego zakupu. Pendolino miało być jednocześnie symbolem i zwieńczeniem zmian na kolei.

>>> Czytaj też: Teatr kolejowego absurdu: oto długa lista największych wpadek pendolino