Realnie, tj. po uwzględnieniu zmian cen produkcji, wzrost wyniósł 5,1 proc. r/r, wynika z kwartalnego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i KPMG pt. "Branża motoryzacyjna".

W ubiegłym roku wyprodukowano w Polsce 472,6 tys. samochodów osobowych, o 0,5 pro. mniej niż rok wcześniej. Produkcja samochodów dostawczych i ciężarowych wzrosła o 4,3 proc. – do 115,9 tys. sztuk, natomiast produkcja autobusów wzrosła o 21,7 proc. do 5 026 sztuk.

>>> Czytaj też: Historia twojego samochodu czysta jak łza? I tak możesz mieć problem, by go sprzedać

"Produkcja przemysłu motoryzacyjnego w Polsce nieustannie rośnie, choć dynamika sektora powoli się wytraca. Motorem rozwoju są obecnie przede wszystkim części i akcesoria, których eksport po trzech kwartałach był większy o 6,2 proc. niż rok wcześniej. Mimo ciągłych reinwestycji brakuje jednak ostatnio bardzo dużych projektów, które dałyby branży potężny impuls rozwojowy. Wiele wskazuje na to, że na taki skokowy wzrost poczekamy do uruchomienia nowej fabryki pojazdów użytkowych VW we Wrześni" - powiedział partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce Mirosław Michna, cytowany w komunikacie poświęconym raportowi.

Reklama

W całym 2014 r. zarejestrowano 327,7 tys. samochodów osobowych, o 13 proc. więcej niż rok wcześniej, a także 9.845 jednośladów, o 33,2 proc. więcej niż rok wcześniej, 45,6 tys. samochodów dostawczych do 3,5 t, tj. 8,0 proc. więcej niż rok wcześniej, oraz 17,718 samochodów ciężarowych, 10 proc. mniej niż przed rokiem, podano także.

W samym IV kwartale 2014 roku zarejestrowano w Polsce 82,7 tys. nowych samochodów osobowych, 1,5 tys. motocykli, 3,4 tys. motorowerów, 13,5 tys. samochodów dostawczych oraz 5,3 tys. samochodów ciężarowych.