"Modernizacja trasy Sochaczew - Swarzędz, kluczowej część magistrali Warszawa - Poznań, pozwoli na przejazd 500 pociągów na dobę - czyli prawie dwukrotnie więcej niż obecnie. Inwestycja PLK podniesie też poziom bezpieczeństwa i skróci podróż najszybszymi składami o kilkanaście minut. Dzięki przebudowie stacji m.in. Łowicz, Kutno, Konin bezpośrednie pociągi z Warszawy do Poznania będą mogły jechać szybciej i poprawi się obsługa ruchu regionalnego" - czytamy w komunikacie.

Oprócz przebudowy 230 km torów, prace obejmą także modernizację stacji Łowicz, Kutno, Koło, Konin, Podstolice i przystanków: Leonów, Mysłaków, Kutno-Azory i Konin Zachód. W ramach inwestycji PKP PLK wybudują 2 wiadukty drogowe w Łowiczu i Koninie, które zastąpią przejazdy kolejowo-drogowe. Wybudowane zostaną też 3 nowe lokalne centra sterowania ruchem (LCS) w Łowiczu, Kutnie i Koninie.

Cała inwestycja podzielona jest na 3 postępowania, dla odcinków w poszczególnych obszarach sterowania: Sochaczew - Żychlin (wraz z krótkim odcinkiem linii nr 11, Łowicz Główny - Placencja, LCS Łowicz), Żychlin - Barłogi (LCS Kutno) i Barłogi - Swarzędz (LCS Konin).

Przetargi mają charakter ograniczony. Kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty są cena (waga 80%), termin realizacji (10) i gwarancja (10).

Międzynarodowa linia kolejowa E20, której częścią jest trasa Warszawa Zachodnia - Kunowice, w tym odcinek Sochaczew - Swarzędz to linia o państwowym znaczeniu, część II Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, która jest najważniejszym i najkrótszym połączeniem krajów Unii Europejskiej z Europą Wschodnią i dalej Azją. Stanowi istotny ciąg komunikacyjny, mający kluczowe znaczenie w zakresie powiązań regionalnych, międzyregionalnych i międzynarodowych, zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym.

Reklama

To także dogodne połączenie pomiędzy największymi europejskimi stolicami tj. Berlinem i Moskwą, jak i pomiędzy ważnymi ośrodkami gospodarczymi połączonymi korytarzem transportowym E20.

Przetarg to kolejne duże postępowanie, finansowane z unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę" (CEF). Na początku września PKP PLK ogłosiły rozpoczęcie tzw. Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych (WOIK), w ramach której do końca br. miały ogłosić przetargi na 11 mld zł, a do 2023 r. "efektywnie" wydać 67 mld zł na polskie tory.