Zatrudnienie specjalistów IT to wyzwanie dla wielu pracodawców. Dlatego nie warto zmniejszać swoich szans już na etapie formułowania ogłoszenia. Serwis rekrutacyjny MonsterPolska.pl zapytał kandydatów, jak skonstruowane oferty wzbudzają ich zainteresowanie, a co ich zraża już na wstępie.

Ambitni, mocno nastawieni na rozwój, szukający wyzwań i ciekawych projektów, które mogą realizować z dużą samodzielnością – taki obraz specjalistów IT wyłania się z badania MonsterPolska.pl. Międzynarodowy serwis z ofertami pracy przeprowadził pogłębione wywiady z przedstawicielami branży, w których zapytał również o to, jak powinna wyglądać oferta pracy, by wzbudziła ich zainteresowanie.

1. Opis projektu

„Okazuje się, że kandydaci z branży IT często mają problem z brakiem konkretów w ogłoszeniach. A dla tej grupy zawodowej informacje takie jak zakres kompetencji oraz realizowany projekt ma szczególne znaczenie.” – mówi Bartosz Struzik, dyrektor zarządzający MonsterPolska.pl.

Z badania wynika, że kandydaci chcieliby wiedzieć nie tylko jakiego rodzaju projektu dotyczy rekrutacja, czy w jakiej technologii jest on prowadzony, ale również uzyskać informacje, które pozwolą im oszacować czy jest on odpowiednio interesujący i znaczący z punktu widzenia rozwoju ich kariery. Treść ogłoszenia powinna im również pozwolić ocenić, czy ich kompetencje są wystarczające. Tymczasem okazuje się, że często jest z tym problem. „Czytając ofertę pracy czasami tak naprawdę nie wiesz, czego od ciebie oczekują.” – zauważają rozmówcy Monstera.

>>> Czytaj też: Rekordowo wysoka rotacja na rynku pracy. 29 proc. Polaków zmieniło zatrudnienie

2. Życie w pracy

Pracownikom IT nie jest również wszystko jedno z kim będą pracować. Dlatego już z ogłoszenia chcieliby się dowiedzieć, jacy ludzie pracują w firmie, a także co mówią o projekcie, na który prowadzona jest rekrutacja.

„Ogłoszenie rekrutacyjne ma oczywiście swoje ograniczenia i nie uda się zawrzeć w nim wszystkiego, ale mile widziane byłoby na przykład zdjęcie zespołu. A pozostałe dane – rekomendacje czy sylwetki pracowników, można umieścić na profilu pracy w serwisie rekrutacyjnym czy w zakładce kariery na www.” – radzi ekspert MonsterPolska.pl.
W wywiadach jako istotna wymieniana była również kwestia międzynarodowego charakteru pracy (wyjazdy, międzynarodowy zespół itd.), różnorodności powierzonych zadań czy elastycznego czasu pracy. Dlatego te aspekty warto podkreślać w ogłoszeniu.

3. Krótko, treściwie i przyjaźnie

A jak formułować ogłoszenie? Po pierwsze informacje mają być podane w przystępny sposób. To znaczy krótko i treściwie, najlepiej z punktach. Bez rozwlekłych opisów, za to logicznie usystematyzowane. Wśród przykładowych ogłoszeń, które Monster pokazał badanym, najbardziej podobały się te, których struktura podzielona była na sekcje dotyczące: projektu (opis i wymagane kompetencje), roli pracownika w firmie (zadania i decyzyjność), życia w pracy (zespół, międzynarodowość, różnorodność) oraz benefitów.
Nie jest dobrze widziana ani zbyt formalna, ale i zbyt nieformalna komunikacja. Styl ogłoszenia powinien być przede wszystkim przyjazny. „Naprawdę doceniam to, że napisali, że nie muszę wiedzieć wszystkiego, ale muszę chcieć się uczyć. To ważne” - mówi jeden z rozmówców serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl.

>>> Czytaj też: Rewolucja w rekrutacji pracowników. Nagraj pracodawcy własny film