Zysk operacyjny wyniósł 43,67 mln zł wobec 33,2 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 57,82 mln zł wobec 42,37 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 354,84 mln zł w 2023 r. wobec 328,92 mln zł rok wcześniej.

"Wartość sprzedanych makaronów oraz dań gotowych wzrosła w tempie około 9% r/r, przy czym sprzedaż pod markami Grupy Makarony Polskie wzrosła o 52% r/r. Rentowność sprzedaży na poziomie EBITDA zwiększyła się o 3,4 pkt proc. do 16,3%" - czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.

Reklama

Skuteczna realizacja strategii rozwoju

"Oceniam rok 2023 dobrze. Wyniki pokazują skuteczność realizowanej strategii rozwoju, tzn. po pierwsze - sukcesu przejęcia firmy SAS i uwolnienia synergii akwizycyjnych, po drugie - inwestycji w nowe moce produkcyjne makaronów premium i dań gotowych, dbania o efektywność, a także - po trzecie - bycia wiarygodnym partnerem dla dystrybutorów, dostarczając jakościowych i atrakcyjnie wycenionych produktów pod markami własnymi i markami sieci handlowych" - skomentował prezes Zenon Daniłowski, cytowany w materiale.

Na koniec grudnia 2023 roku Grupa Makarony Polskie dysponowała 29 mln zł gotówki i jej ekwiwalentów (+21,2 mln zł r/r) pomimo wypłaty w 2023 roku 6,6 mln zł dywidendy za rok 2022, prowadzenia bieżących inwestycji oraz zmniejszenia na koniec grudnia zadłużenia kredytowego o 14,6 mln zł (o ponad połowę), do 11,7 mln zł. W rezultacie spadający w ostatnich latach wskaźnik długu netto do EBITDA wszedł już w strefę ujemną, wskazując na posiadanie gotówki netto, a nie zadłużenia netto. Grupa prezentuje również bardzo wysokie wskaźniki płynności, wskazano też w materiale.

Kolejne inwestycje w sprzedażowe hity

"To baza do dalszego rozwoju biznesu i tworzenia wartości dla akcjonariuszy. Przygotowujemy kolejne inwestycje w moce produkcyjne naszych sprzedażowych hitów, widzimy duże zainteresowanie naszymi innowacyjnymi, unikalnymi produktami, w tym makaronami funkcjonalnymi. Inwestujemy zarówno w linie makaronowe, jak również w wytwarzanie dań gotowych, których na samych tackach zamierzamy sprzedać w tym roku około 4 mln sztuk, o jedną trzecią więcej niż w zeszłym roku. Nasza marka dań gotowych SoFood umocniła pozycję lidera w swojej kategorii" - dodał prezes.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2023 r. wyniósł 24,8 mln zł wobec 10,46 mln zł zysku rok wcześniej.

Makarony Polskie są jednym z największych producentów makaronów w Polsce i regionie CEE. Posiadają zakłady produkcyjne makaronów w Rzeszowie, Częstochowie i Korpelach oraz zakład produkcji dań gotowych w Stoczku Łukowskim. Spółka jest notowana na GPW od 2007 r.

(ISBnews)