Firma badawcza GfK od września 2021 r. do końca lipca br. monitorowała ceny 55 podstawowych produktów, takich jak mięso mielone, herbatniki i kawa, w dziewięciu sieciach supermarketów w Holandii. Według szacunków badaczy konsumenci w tym kraju wydają obecnie na zakupy spożywcze średnio o 18,5 proc. więcej niż 11 miesięcy temu.

"Różnice między produktami mogą być duże. Na przykład cena makaronu, ręczników kuchennych i chleba wzrosła najbardziej, natomiast za czekoladę, banany lub środki czystości zapłacimy tyle samo, ile na początku badania" – wskazano w raporcie niemieckiej firmy badawczej.

Pracownia szacuje, że przeciętna rodzina w Holandii wydawała rocznie na artykuły spożywcze między 7 a 8 tys. euro. "Za te same produkty obecnie płacą 1,5 tys. euro więcej" – zauważył autor badania Norman Buysse z GfK.

Według eksperta wzrost cen będzie trwał przynajmniej do jesieni. "Wpływa na to szereg czynników - rosyjska agresja na Ukrainę, niedobory zbóż i brak siły roboczej" – ocenił Buysse.

Reklama

Z Amsterdamu Andrzej Pawluszek (PAP)