Inicjatywa koordynowana przez Ankarę, to pierwsze duże wspólne działanie krajów czarnomorskich mające na celu usunięcie dryfujących min.
Zagrożenia dla handlu zbożem
Rosja i Ukraina są kluczowymi producentami zboża, a wojna zagroziła bezpiecznemu przepływowi towarów. W zeszłym roku Kijów uruchomił własny szlak eksportowy przez Morze Czarne po załamaniu się porozumienia w sprawie bezpiecznego korytarza, który uzgodniono z Rosją pod auspicjami Turcji i ONZ. Pomogło to skutecznie zwiększyć eksport i pomóc gospodarce rosnąć szybciej niż przewidywano, ale szlak morski pozostaje ryzykowny.
W 2023 roku rosyjski pocisk rakietowy trafił w pobliżu kluczowego ukraińskiego portu w Odessie w statek handlowy, zabijając jedną osobę i raniąc kilka innych. W listopadzie statek wynajęty przez giganta zbożowego Cargill Inc. również został uszkodzony przez eksplozję podczas opuszczania tego portu nad Morzem Czarnym.
Rosyjskie ataki na ukraińskie porty zbożowe
W marcu władze Ukrainy oświadczyły, że eksport z jej portów nad Morzem Czarnym prawie powrócił do poziomu sprzed wojny. Porty w rejonie Odessy są jednak narażone na częste rosyjskie ataki rakietowe. (PAP)
ira/ ap/